torsdag 20. desember 2007

Annerledes og bra filmreklame

Det er liten tvil om at mitt innlegg om musikkåret 2007 har vært populært, og jeg er takknemlig for at mange av mine venner i musikkbransjen valgte å se på min utradisjonelle oppsummering med et smil.
Og som en liten inspirasjon til hvordan man kan tenke nytt anbefaler jeg at man tar en titt på den spanske reklamen for skrekkfilmen REC. I stedet for klisjeen av en dyp stemme som snakker om frykten og djevelskapen, har de i stedet valgt å sette kameraet på publikum under en festivalvisning. Personlig tror jeg dette er den filmreklamen jeg har skvettet mest av, og det uten å se ett eneste klipp av filmen!


Rett og slett et strålende eksempel på nytenking i en underholdningsektor som sliter med å komme seg ut av gamle spor.
Takk til tidligere kollegaer på EA for tipset om denne reklamen.

tirsdag 18. desember 2007

Musikkåret 2007 oppsummert

Det er ikke snilt å henge ut enkeltpersoner. Derfor har jeg nisett på TV i høst for å se alle reklamene til musikkbransjen (jo da, det er litt sært). Her er et utdrag av årets største utgivelser. I følge deres egne reklamer.

Du har minnene. Vi har musikken. (en eller annen Absolute)
Stemmen som har berørt hele verden. En musikalsk gavepakke til deg. (Celine Dion. Med bytterett takk.)
Amerikas aller største band leverer 20 tidløse låter. Høstens største nyhet har kommet. (Eagles. Størrelse betyr ikke alt. Det hadde holdt med 10 låter.)
Endelig er den her. Her får du 11 knallsterke låter. Ny musikk i salg nå. (Idol. Gammel musikk sunget av uferdige talenter.)
Årets vakreste album fra Vidar Johnsen & Peter Nordberg (ikke så rart siden det er det eneste de har gitt ut.)
Her er årets vakreste juleplate. (Josh Groban. Nuff said)
Klina du på 80-tallet? Da husker du denne…og denne…denne?...Ooog dette. Dobbel CD, så får du klina litt lenger (klinelåter. Skeptisk..og flau…og holder meg langt unna)
Kurt Nilsen er tilbake i musikalsk toppform. 10 fantastiske låter fra norges største popartist. Ny musikk i salg nå. (Kurt. Var litt sliten og manglet pust på forrige plate.)
Årets julegave... Med monsterhiten Brief & beautiful. I salg nå. (Maria Arredondo. Årets vakreste monster.)
Her er sanger du kan synge med på. Norske allsangfavoritt, nå er den ute i butikken gitt. (teksten var fremført syngende til en Ole Ivars låt gitt…)
Norske og internasjonale artister gir deg en dobbel CD med stemningsfulle julesanger (P4 juleminner. Jeg lurer på hvem av de som kommer på døren min?)
Hele norges Rein Alexander. 10 fantastiske låter og 2 vakre duetter. I salg nå (Rein. Kan vi sende han til Sverige?)
Har du fått med deg Shock Value? Timbaland leverer rett og slett alle de beste poplåtene. Skaff deg Shock Value. En genistrek fra Timbaland. Kongen av hitlistene. (Snittscore 54 av 100 hos Metacritic. En heller dårlig dårlig genistrek med andre ord.)
Gjør deg klar for Tokio Hotel. Nytt suksessband som erobrer hele Europa. Tøff rock du må høre. (Tokio Hotel. Nei, jeg må ikke høre dette sølet.)
Venke Knutson overbeviser stort på sitt nye album. Crush inneholder 10 nye superfengende låter. Overalt hvor musikk selges. (Venke overbeviste såå mye at plata ble utsatt)
Nå er den her. Årets rocksamling. (Led Zeppelin. Jada, bare fjern magien fra et kjært minne)
Magic er Springsteen på sitt aller beste. (The Boss. Tilbake etter noen smådårlige plater?)
Et av årets beste norske album. Endelig skal vi danse…Til Madcon. (Noen billigere?)

Her er brevteksten musikkbransjen bør sende til julenissen: Kjære nissen. Kan du være så snill å sende oss en tekstforfatter? Vi har fått beskjed om at hele Norge har blitt litt lei klisjeene våre. Noen har til og med sagt at dette kan være en av mange grunner til at vi sliter med dalende salgskurver.

Årets mest overbevisende nissebrev. God jul.

P.S Det er lov å tenke nytt også. Kanskje være litt på nett. Der er jo allerede kunden og musikken.

torsdag 13. desember 2007

Firebrand har åpnet

Tidligere nevnte Firebrand har åpnet. Firebrand er en Web TV kanal/side/samfunn (jeg har ikke helt klart å bestemme meg for hva dette er for noe) dedikert ene og alene til reklame. Så hva er førsteinntrykket?
De legger ut nye daglige episoder med programleder som lett og ledig gir deg små infobiter om reklamene og veileder deg gjennom hva som finnes av andre funksjoner på siden. Det er klart at for en som jobber med markedsføring er det ikke vanskelig å bli fasinert og sittende fast med å titte på reklame en halvtime, men gjør studenten det samme? Verden er heller ikke fylt til randen med unikt god reklame så hva skal de gjøre om ett år? Enten blir dette kjedelig i lengden, eller så har Firebrand lagt en smart plan for nytt innhold.
Gledelig er det også å melde at første norske selskap har lagt ut en TV spot. Litt synd at det var Telenor sin svenske avdeling og ikke hovedkontoret på Fornebu. Regner med at de norske reklamene også snart finner veien til Firebrand. Det er verdt å ta en titt hvis du synes det er gøy å se god reklame, og så kan du selv vurdere om dette konseptet har livets rett.

søndag 9. desember 2007

Glitrende grønn markedsføring fra BP

Ikke alt er like enkelt å måle i penger. Omdømme er et av disse områdene. Bare spør StatoilHydro. BP har i motsetning til vår norske kjempe valgt å stille seg lagelig til for hugg ved å ta et ansvar for forbruk av grønnere energi, og så langt ser det ut til at de klarer seg utmerket.
Jeg har tidligere snakket om grønn markedsføring og stilt spørsmålet ved hvorfor ikke flere selskaper med fokus på teknologi tar ansvar. Det er derfor gledelig å se hvordan spillselskapet EA har inngått samarbeid med BP i forbindelse med utgivelsen av PC spillet SimCity Societies. Spillet sin intensjon er å bygge drømmebyen slik du ser den. Enten det måtte være diktatur eller en grønn by. Det er sistnevnte bytype dette samarbeidet fokuserer på. For EA har i samarbeid med BP laget funksjoner hvor du blir belønnet for å tenke grønt. Vindmøller i stedet for atomkraftverk, blokker med solenergi på taket og så videre. Resultatet av din innsats vises i form av at du til enhver tid kan se hvor store karbonutslipp byen din skaper. Har du ikke lyst til å kjøpe spillet, men allikevel prøve ut hva dette går ut på skal det komme en demo på denne siden tidlig neste år.

Det er alltid fristende å spørre om hensiktene bak slike prosjekter. I BP sitt tilfelle virker det troverdig da dette er bare et av deres mange tiltak for å sette søkelys på grønn energi. Her finner du mer om BP sitt grønne initiativ, deriblant en karbonkalkulator. Ikke helt presis å bruke i Norge, men den er uansett et eksempel til etterfølgelse og verdt å prøve. Hafslund kunne enkelt lånt konseptet og lagt det inn på sin nettside. Og hvor er den sårede kjempen StatoilHydro? Fredsprisvinnere sier at Norge har masse å ta tak i. Det er på tide at teknologer i Norge er på nett med resten av verden. Hvem kjenner du som kan påvirkes til å ta ansvar?
Tilbake til dette med omdømme. Hvem tror du av nevnte selskaper har profilert seg best i forhold til å plukke opp nyutdannete fra universiteter? Hvem har skapt seg et mer positivt omdømme? BP vet nok hva de driver med.

søndag 2. desember 2007

Grunnleggende feil i markedsføring.

Denne bloggsiden har fokus på digital markedsføring, men noen ganger er det lov å ta seg noen friheter, spesielt når temaet er alment viktig innen markedsføring. En kort spasertur på Carl Berner en lørdag avslørte to eksempler på grunnleggende markedsføringstabber. I hvert fall slik jeg ser det.
Det første er Brun & Blid. Finn en feil på dette bildet.

En gang var nok navnet til solariumkjeden Brun & Blid passende. Det passet med tidsånden. Tidene forandrer seg, men navnet blir du ikke kvitt. Hva skjer da i dette tilfellet når bruning plutselig skal ha likheter med det generelle motebildet og du skal ha moderne motebilder til å markedsføre kjeden? Du får da et reklamebilde som ville passet bedre for et kjedenavn som Brun & Mutt. Bør Brun & Blid rett og slett forandre navn snarest til noe som ikke opptar tidsånd men alikevel uttrykker innholdet eller er simpelthen bare fengende? Zara sier for eksempel ikke mye om innholdet i kjeden. Det er alikevel svært få som ikke vet hva innholdet bak navnet er?

Det er en islandsk lueprodusent som også har gått i humørfella. Hufur sem hleija, eller Luer som ler på godt norsk lager barneluer av den muntre typen. Vanskelig å tro på bildene av barna de bruker i reklamene sine, for de ser ut som bortskjemte sutreunger. "Nei, jeg vil ikke smile til kameraet."

En annen grunnleggende markedsføringsfeil jeg fant på Carl Berner er fra trimsenterbransjen.

I samme gate ligger 2 forskjellige kjeder med relativt likt innhold. Hvis du noensinne har gått forbi et slikt senter har du helt sikkert lagt merke til ballongene de bruker for å signalisere at "her er vi". I utgangspunktet koselig det. Så hva er forskjellen fra foregående bilde til dette?

Daglig leder hos Elixia må ha tenkt at kampen om å vinne kundene i dette tøffe markedet baseres på ballonger. Sats har en ballongsøyle. Noe må gjøres... La oss ha to søyler! Da skal vi nok kapre kunder i et sykt tempo. Det er ikke noe galt i selve ballongene, men som markedsfører stusser jeg over at de ikke fokuserer på innhold. Som kunde ennå mere. Hva med å vinne kampen om kundene med faktisk ha et virkelig unikt innhold. Ikke antall ballonger, skarp bakgrunnsfarge i logo eller vervekampanje, men med faktisk ha noe unikt å tilby kunden. Det kan da ikke være så vanskelig?