tirsdag 31. mars 2009

Da Jan Omdahl ble reklamekanal

Stadig flere medier har innført etiketter/emneord (tags) for sitt innhold, noe som gjør at leserne kan finne innhold på en intuitiv måte (med f.eks tagclouds) basert på våre egne interesser og ikke hva mediet selv har valgt å profilere. Disse etikettene sier også noe om populariteten til forskjellige typer innhold, og i visse tilfeller kan det resultere i at journalister kan få en sterkere posisjon i forhold til mediet. Det etterhvert kjente uttrykket The message is the medium begynner å få en effekt også i tradisjonelle netthus.

Når min arbeidsgiver, MediaCom, lanserte en kampanje for en mobilprodusent valgte de nettopp å benytte etiketter (tags) til å annonsere spesifikt rundt artikler skrevet av en journalist. I dette tilfellet teknologijournalist Jan Omdahl. Argumentasjonen er at Omdahl har en stamme av faste lesere med høy interesse for teknologi, og nettopp derfor har de sannsynlig høyere interesse for en avansert mobilnyhet enn en generell leser av Dagbladet.

Er dette noe å skrive hjem til mor om? Mange lesere av Omdahl sin egen artikkel ,Hjelp, jeg er blitt en reklamekanal, hadde både positive og negative reaksjoner på "forfølgelsen". Det som noe uventet ble oversett av de mange som kommenterte var at det strengt tatt ikke var Omdahl som ble "kjøpt", men derimot hans lesere.
Derav den tidligere referansen til stammer. Markedsføringsguru Seth Godin skrev i 2008 boken Tribes om temaet. Han mener at to basiselementer må til for å skape en stamme.

En felles interesse
Og en måte å kommunisere på


Omdahl har begge, takket være at Dagbladet har skapt en nettavis med gode kommentarmuligheter og ikke minst muligheten til å lenke blogginnlegg og kommentere via Twitter.
Denne fellesinteressen skaper grobunn for attraksjon. Denne kan utfoldes på mange måter, og spør du meg er reklame en relativt hyggelig måte å bli annerkjent på. I hvert fall så lenge mediahus trenger inntekter og det per dato ser ut til at de færreste av oss er villige til å betale for "gratis" nettaviser.

Vil slike stammer og muligheten for å henvende reklamen til de være løsningen på nettreklame? På ingen måte. Dette er noe som kan fungere for enkeltkampanjer. Alikevel hevder jeg at verdien til et mediahus kan øke ved at de har distinkte grupper med lesere. For å få dette trengs sterke stemmer. Og da er vel dagens store spørsmål hvor mange sterke stemmer har de norske netthusene? La meg diplomatisk si at potensialet for flere er tilstede.

Til Jan Omdahl, lykke til med lønnsforhandlingene.


Flickr CC Will Lion

(Beklager alle "" tegnene i dag, det ble bare sånn.) Spørsmål rundt dette? Noe uklart? Fyr av en kommentar så skal jeg svare etter beste evne, eller få interaktiv rådgiver for kampanjen Tord Sollie til å svare.

tirsdag 24. mars 2009

Drømmer Samsung LED sauer om TV'er?

Skogbrannvarsel. Samsung har laget en viral film som sprer seg som ild i tørt gress. Med sauer! LED-opplyste sauer for å være nøyaktig. Kan sauer fungere som et pong spill? Hepp. Fyrverkeri? Definitivt.
Før jeg gi dere min personlige mening om dette stuntet fra Samsung, nyt denne svært underholdende filmen.



På mindre enn en uke har denne filmen fått mer enn 1 million visninger på YouTube alene. Det er spredbarhet nær perfeksjon.
Men hva gjør dette til et godt markedsføringstunt?
- Filmen inneholder elementer av hovedbudskapet fra Samsung? LED lys.
- Det er høyst underholdende.
- Den gir deg en følelse av at "er det virkelig eller?".
- Den kan sendes videre uten at du føler deg "kjøpt" av merkevaren, fordi det kommersielle innholdet er subtilt.

Med andre ord, filmen er særdeles spredbar.

Men det er alltid et men. Hvis du følger linken til Samsung sin hjemmeside (vises på slutten av filmen), begynner dette å glippe. For å komme inn på siden må du velge land. Et av dem er EMA. I bedriftsøkonomisk lingo er dette vanligvis referanse til Emerging Markets og Afrika. Men hvor mange vet at de bor i EMA? Jeg er sikker på at noen vil bo der overhodet. Norge, finnes ikke på listen overhodet. Ja, vi bor i ingenstedslandet.
Hvis du ber folk om å besøke nettstedet ditt må du sørge for at det er så enkelt som mulig å besøke deg.
Jeg vet ikke hvor mange klikk jeg måtte gjøre for å komme til mer info på LED-teknologi i TV'er, men det var for mange. Og ingen henvisning til den faktiske filmen med LED sauer. Ingen dokumentar (hvordan gjorde de det), ingen LED-sauer å laste ned og så videre.

Konklusjon. Strålende film, dårlig oppfølging. Jeg kaller dette en tapt mulighet. De kunnet banket inn et tydelig budskap hos meg, men de valgte å ikke benytte muligheten.
Etter min mening er dette alikevel verdt investerteringen Samsung har gjort. Ja til flere sauefilmer.

onsdag 18. mars 2009

Meg og min Bugaboo


I januar i år ble jeg pappa for første gang. I nesten ni måneder forberedet jeg meg på å bli en skikkelig god teknopappa. Nidde, Nabaztagen avbildet her, er bare en av mange materialiseringer på dette. (Skal komme tilbake til denne sine mange vidunderlige nyttefunksjoner for foreldre i en senere post.)
Denne posten er derimot om hvordan forum og communities kan være til glede og frustrasjon, og ikke minst hvordan disse kan brukes av merkevarer på godt og vondt. (Det er en sammenheng her, heng med.)

La oss først klargjøre begrepene.
Forum er et nettsted hvor (vanligvis) registrerte brukere kan poste spørsmål og besvare spørsmål andre har stilt. Forum er bygd opp av tråder og subgrupper som sørger for at temaene blir mulig å sortere og at det blir lettere å finne svar på hva du lurer på. Forum kan også bare eksistere for at folk skal lire av seg eder og galle om en tematikk, men de oversees i denne sammenheng.
Community er et nettsted hvor en gruppe individer med felles interesse deler rundt tematikken. Et community inneholder gjerne et forum. I tillegg har det gjerne grundige medlemsprofiler, er ofte lukket (du må regsistrere deg) og inneholder andre seksjoner som nyheter med mere. Flickr et et veldig godt eksempel på et moderne community.

Når husholdningen skulle kjøpe barnevogn påtok jeg meg rollen som søkekonge og gikk iherdig til verks på sider som barnevognguiden, barnimagen, kvinneguiden, mothercare med flere. Min maskuline side fikk bra slagside... Først og fremst skal alle menn være klar over at kvinner som er gravide eller har født og tilbringer litt mer tid hjemme enn før, har funnet ut nytteverdien av nettet som en møteplass. Dette er bra, veldig bra. Tross alt sitter de på en enorm base av erfaring som mange kan ha stor nytte av å lære av. På førstesiden av Google på søket “størst bagasjerom” finner man for eksempel en forumtråd fra Dinbaby.com. Google er nok glad for barselpermisjon.
Firehjulingen vi endte på var et nederlandsk designvidunder, Bugaboo Chameleon. Dette er en vogn designet av en mann som ønsket å lage en kjønnsnøytral, supersmart og superlett byvogn. En vogn verdt de alt for mange penga i følge teknopappa.
Samtidig som vognen kom i hus lanserte Bugaboo et internasjonalt community for deres vognbrukere. Markedsføringsbibelen Contagious Magazine mente dette var et strålende eksempel på merkevarebygging, så selvsagt oppsøkte jeg dette sporenstreks.
Dessverre var dette et community som hadde glemt hvorfor man blir medlem av slikt.

Et community skal blant annet gi medlemmene følgende:
En følelse av å tilhøre en gruppe med felles forståelse eller oppfatning av noe.
Det skal være enkelt å kunne kommunisere.
Det skal gi noe tilbake til hvert enkelt medlem ved å delta.



MyBugaboo er kun tilgjengelig via en irriterende flashløsning, er en del av hjemmesiden til produsenten og jeg har ikke klart å finne en eneste nyttig verdi ved å være medlem. Dette blir kun et utstillingsvindu av lykkelige familier og dets vogner rundt omkring på planeten (da det er åpent for kikking). Synd, da dette kunne vært et sted for å utveklse kunnskap og erfaring for en stadig større fanskare av ambassadører.
Bugaboo har dessuten Bugaboo Daytrips. En genial ide hvor du på interaktive kart får tips om en spasertur i diverse byer som gir glede både for triller og trillende. Kan jeg skrive min egen Daytrip? Nei, jeg kan sende inn tips, men altså ikke produsere innhold.


Dette er eksempel på hvordan man tar i utgangspunktet en kjempegod ide som dessverre ikke gir brukeren noe. En tapt mulighet. Mange tapte muligheter.
Jobber du med merkvarer og vurderer å lage et forum eller community, så glem aldri hva som er hovedformålet. At medlemmet skal ha en nytteverdi av å delta aktivt. Det er medlemmene som skal ha fokus, ikke deg og dine produkter.

Selv har jeg vært med på å utvikle kanskje norges mest populære community for en merkevare, Thesims2.no. Ønsker du å plukke litt læring på hvordan du kan få 100 000 mennesker til å kose seg sammen og hjelpe hverandre anbefaler jeg å ta et besøk der. Vi fikk så mye gode tilbakemeldinger av medlemmene at det påvirket konkret videre arbeid med innholdet i spillserien.
Mer om forum og community, og hvordan dette kan bli en essensiell del av markedskommunikasjonen ved senere anledning. Nå skal jeg ut å trille i byen, basert på min egen Daytrip guide. Kanskje får jeg lage mitt eget community for å få den publisert?

onsdag 11. mars 2009

Sport er ikke alt (de kan) hos Oslo Sportslager

En påstand. Mindre bedrifter trives bedre i sosiale medier. Hvorfor? Fordi de ikke er bundet av det konglomeratiske trollet. Store bedrifter lager ofte så mange interne forventninger for seg selv og har undersøkt sin egen profil gjennom utallige analyser, og som en konsekvens blir det vanskeligere å åpne for dialog med kundene. Tenk om de sier noe vi ikke ønsker å høre?
Derfor er det med sann glede å presentere Oslo Sportslager. Denne ensomme kunnskapsvanen i Oslo som nå viser vei i sosiale medier. De gjør ingenting fancy. De er seg selv. Det vil si ekstremt opptatt av faget sitt og deler info over en lav sykkelsko (kunne ikke dy meg...).


Derfor tok jeg kontakt med gutta, nærmere bestemt nettansvarlig Thomas Werner Aastebø og hørte litt om bakgrunnen for deres aktive tilstedeværelse i sosiale media.
Oslo Sportslager er en av få norske bedrifter som er aktive både med blogging, Twitter og på Facebook.
Var dette en bevisst strategi eller kommer det mer av at enkelte av dere som jobber der er aktive i sosiale medier og hadde lyst til å være aktive?
Sosiale medier er en besvist strategi for oss. Vårt fokusområde er å ha kunnskapsrike selgere som elsker å bruke det utstyret de skal selge. Kunnskapen og engasjementet deler vi med så mange som mulig og sosiale medier er derfor et viktig område å kunne gjøre dette på.

Hva begynte dere med først?
Vi begynte med Facbook men vi føler vi fortsatt vi har langt å gå før vi får utnyttet denne tjenesten godt nok. Det viktigste for oss nå er å være tilstede for deretter høste erfaringer i etterkant.

På Twitter virker det som dere søker opp folk som har twitret om temaer relatert til dere, f.eks langrenn og smøring. Bruker dere tid på å oppsøke eller er det først og fremst slik at dere er der hvis folk trenger dere?
På Twitter har vi valgt en forsiktig fremgangsmåte som ikke "spammer" folk med masse reklame. Nyttige tips og litt informasjon som vi legger ut på vår hjemmeside danner grunnlag for vår tilvstedeværelse her. Hyggelig er at vi raskt har fått en del spørsmål og salg som direkte resultat av Twitter og tilbakemeldingene har vært positive.

Har dere lært noe av å være i sosiale medier som påvirker hva dere gjør i deres fysiske butikk?
En så lenge har vi ingen direkte erfaringer fra sosiale medier til bruk i butikk men ser ikke bort i fra at dette kan komme med tiden i form av for eksempel rabattordinger og aktiviteter.

På nettsiden deres har dere en egen konktakt oss funksjon. Der kan man velge hvilken avdeling man ønsker å komme i kontakt med. Har dere hatt intern opplæring i bruk av nettet eller har dere tilfeldigvis klart å finne unge folk med interesse både for teknologi og sport?
Vi er heldige som får jobbe sammen med engasjerte mennesker med kunnskap både om teknologi og sport og med mange kloke hoder får vi til det utroligste. Bruk hverandre!

Siden jeg la til dere på min følgeliste på Twitter kan jeg ikke se at dere har valgt å gjøre det samme. Skyldes dette en ren og skjær tilfeldig glipp, eller er det fordi jag bare twitrer om ting som ikke er relatert til sport?:-)
Som nevnt er det fortsatt mye å lære med Twitter men jeg vil selvfølgelig legge deg til nå ;o)

Sykkelsesongen nærmer seg. Hva tror du blir første tweet om sykling fra Oslo Sportslager?
Det første vi vil fronte på Twitter mot sykkelsesong vil være "Finn riktig sykkel" "Slik kjøper du riktig sykkel" "Slik klargjør du sykkelen før sesongen".

Da vet du hvor du kan forberede deg til sesongen på sykkelsetet. Følg sportslageret på Twitter. Mange bedriftsledere kan og bør la seg inspirere av Sportslageret. Ved å dele helhjertet av sin kunnskap og erfaring bygges lojalitet. Kanskje vanskelig å plassere verdien av dette i regnearket, men det gjør det vel ikke mindre viktig?

Forøvrig er bildet av fasaden deres er hentet fra prosjektsiden Electric Artwork - Oslo i Neon. Ønsker du å ta en titt inn i den fasinerende verden av elektriske lysskilt i Oslo er dette en side det er verdt å besøke. Håper jeg blir tilgitt for tyvlåningen av bildet.