torsdag 29. april 2010

Kongstanker fra Gulltaggen 2010

Nordens beste konferanse om digital markedsføring, Gulltaggen, har nettopp blitt gjennomført. Bortsett fra de vanlige skuffelsene, som at maten var variabel og at det forventede høydepunktet (Richard Branson denne gang) ikke innfridde, var det mye inspirerende tankegods i år.

Her er noen høyst subjektive og strengt selekterte notater.

Guy Kawasaki fortalte at Dell outlet på twitter solgte nesten like mye varer med 2500 tilhengere som når de hadde 1,5 millioner tilhengere. Det er ikke antall tilhengere som betyr noe, men kvaliteten på disse og ikke minst innholdet ditt som betyr noe.
Paradoksalt nok ble dette ytret av Kawasaki som kanskje spammer mer enn noen annen twitterkjendis.
Mannen poengterte klokt at det er noe galt med tankegodset til kundeservice når de responderer mer aktivt på nett enn i en konkret fysisk kundesituasjon. Med andre ord ender den utvidede kundeservicen med å bli brannslukking som følge av at grunnprinsippene (verdiene om du vil) i disse bedriftene ikke etterleves.

Mike Walsh (fantastisk foredragsholder!) poengterte at det bare er å se opp for kollisjonen mellom vesten og BRIC landene. De svenske  herrene Ridderstråle og Nordström tok også opp dette, men delte ikke innovasjonstroen til Walsh for disse nye stormaktene. De var sikre på at disse landene i lang tid ville mangle oppfinnsomhet. Uansett, sjekk boken til Walsh Futuretainment for å bli begeistra.

Doug Guthrie (en av flere professorer i år) var opptatt av soft skills og soft information. Igjen, de svenske professorene penset også inn på dette i form av å snakke om verdien av kvinnelig adferd (i bedriftsammenheng). Guthrie var nærmest manisk opptatt av indre kultur. Ekte kultur, ikke slike som en CEO har skrevet og hengt på døra. Men sånne som blir etterlevd, Zappos er et godt eksempel.

Gunter Sonnenfeld gjorde mange nysgjerrig på Transmedia begrepet. Advarsel. Hvis en kreativ dude banker på døren din snart og forteller at du må lage noe transmedia greier bør du vise forsiktighet. En times foredrag er ikke nok til å begripe kompleksiteten i dette emnet. Les Henry Jenkins sin bok Convergence Culture for å få et innblikk i hva transmedia virkelig er. Når det er sagt. Gunter sine tanker rundt temaet (for komplekse til å nevnes i en kort post) er virkelig fasinerende. Utsagn som Media isnt fragmented, content is, og Extract daily mythology & Create legacy fordrer jo litt tunge planer i bånn. Inspirerende.

Kanadiske Mitch Joel er underholdende og rett på sak om sosiale medier. "Dont benchmark online against TV, but electricity." Joda, slikt blir det tankegods av. Eller at negative omtaler selger produkter de også fordi de skaper tillit. Høres kanskje merkelig ut, men det er logisk. Og ikke glem Intrinsic Connectivity. Herlige to ord. Joel poengterte at nettet ikke lenger er bredbånd med mobiler og iPad men enhver form for tilkobling (wifi, 4g, blåtann osv). Ergo kan vi snart være i konstant bevegelse og være sømløst tilkoblet.

Tilbake til svenskene Ridderstråle og Nordström. Følgende utsagn fra de om verden i dag sier egentlig mye om situasjonen i nye medier og markedsføring også. "If you dont know, you believe instead." I en tid med større kollektiv informasjonstrøm enn vi klarer å konsumere som enkeltindivider, blir individet dummere, og trenger å ty til tro i stedet for kunnskap.

Det er kanskje derfor historiefortelling vil være ennå viktigere de neste ti årene enn hva det noensinne har vært. Og at myke verdier har intatt den kalde bedriftskulturen. At innhold og kultur er nødvendige bestandeler i en merkevare. At åpenhet er absolutt krav til dagens bedrifter.

Vi må begrense egoets mulighet til å tro for mye om oss som ikke er en del av det kollektive nettverkets sannhet.

Før jeg glemmer det. Gulltaggen er en konferanse om digital markedsføring. Jeg antar at du fra mine noter ser hvor lite teknologi har å si i denne sammenheng.

Da har vi blitt inspirert, og kan gå tilbake til å lage årets feiteste konkurranse. "Svar på ett dumt spørsmål og vinn en iPad." Sommerens slager er allerede her...

Var du på Gulltaggen i år? Har du noen kommentarer eller spørsmål. Fyr løs enten med en kommentar eller en epost. Takk for din oppmerksomhet.


mandag 26. april 2010

3,2,1 Why counting down matters

Have you ever taken part in the wonderful "Get the fifth free" scheme? Off course you have. Or in my case, diapers. Every forth purchase is "free". Off course it´s not free, but that is beyond the (present) point.

Which is: I´m wondering why so few marketeers don´t "get" the simple fact that it´s so much harder to get satisfaction from counting up than counting down.

Here is an example. Your regular java supplier (mine being Stockfleths if you should wonder) has a bonus card with the tenth coffee for free. You´re at 7. You have bought seven mugs and still have a long way to 10. If the same scheme were a countdown the same coupon would tell you that you´re 3 from free. Clearly a much smaller and in this case attractive number.

This is simple, very simple, behavioral economics. There is no excuse for not indulge in this very interesting topic. I have mentioned Dan Ariely before, and will do so again. His book Predictably Irrational is a must read.

In the meantime. Stop making count ups and start making countdowns. 3, 2, 1. Free coffee coming my way.

3,2,1 countdown

mandag 12. april 2010

Chatroulette og hvordan ri bølgen

Du har lest om Chatroulette ikke sant? Kanskje prøvd det også. Blitt utsatt for en pervo eller to? Chatroulette er for de uinvidde vårens fenomen på nett hvor du møter tilfeldige personer via webcamera. Anonymt, tilfeldig og fasinerende. Rart at ikke Paradise Hotel mister flere seere.

Skulle du lure er ikke Chatroulette årets Facebook dødare. Det er et fenomen. Et fenomen vi kommer til å elske å hate. I ikke alt for fjern fremtid. Akkurat nå har noen vært smartere enn deg og meg og sett muligheten til å ri på roulette bølgen.

For noen dager siden diskuterte Jan Omdahl (fra Dagbladet) og jeg sosiale media med en gruppe nærlingslivsledere. Jan trakk fram en video av en rulettspiller som improviserte pianomelodier og sang derogda komponerte strofer til sine "motspillere". Merton var hans navn, og kunne på mange vis minne om Ben Folds (smart popper). Spekulasjonene har gått, og Ben Folds så sitt snitt til å ri bølgen. Han besvarte Merton sin ekstremt populære youtube video live på konserter.



Dette eksemplet fikk meg til å tenke. Ben Folds har blitt sett av flere (millioner) mennesker via Chatroulette klippene enn noen av hans plater har klart å selge. Hans fans har fått noe ekstra å snakke om, og er i disse dager ambassadører med stor A. Ben Folds selger sannsynligvis plater og konserter som følge av å ha forstått et fenomen og ri bølgen.

Via Adweek fant jeg flere referanser til merkevarer med sterk innovasjonsvilje, spesifikt i Chatroulette. Travelocity har en gnom som holder opp tekstplakater (I would rather be in Rio o.l) og har blitt sett av over 100 000 mennesker. Burger King puttet selve King inn i ruletten og reklamerte for en rabattside. Nei, ikke spesielt sexy, men noen ganger er evnen til å snu seg rundt å handle vikigere enn å være kløktig.

Så da er det store spørsmålet for deg og meg. Er vi flinke til å ri bølgen? Eller sitter vi i ettertid og berømmer andre for deres kløktighet. 

For egen del bruker jeg stadig mer tid på digital meteorologi. Kan nevnes at Foursqaure er så godt som fortsatt urørt for norske markedsinitiativ. Og det til tross for at det har vært en snakkis i flere måneder.

Nok snakk. Ut og let. Lykke til.