søndag 7. november 2010

Hellstrøm om å bygge merkevarer

Eyvind Hellstrøm har imponert mange med sitt TV program Hellstrøm rydder opp på TV3. Meg inkludert, men ikke på grunn av antall seere eller hans kvaliteter som leder av programmet. Derimot blir jeg umåtelig imponert over hans knallharde disiplin i forhold til å tørre å stå for noe.
Hellstrøm er ikke som nordmenn flest. Han har ikke behov for å bli likt av alle, noe som paradoksalt nok har resultert i at svært mange liker han. Hans evne til å forstå hvordan man skaper solide merkevarer er noe man kan lære av langt utover restaurantbransjen.

Her er en grov gjendikting fra en tidligere episode.
Hellstrøm: Hvorfor i all verden skal du servere pasta? Du driver en pizzarestaurant!
Eier: Flere av kundene har sagt at de vil ha det.
Hellstrøm: Men vil du ha det? Vil ikke du lage den beste pizzaen i byen?
Eier: Jo, men jeg må jo høre på kundene.
Hellstrøm: Hvis du skal høre på hva alle vil, er det umulig å gjøre alle tilfreds. Sørg for at pizzaene dine er best, så kommer folk på grunn av de. Ikke alle skal like deg. De som vil ha god pizza skal like deg.

Denne lettere arrogante og frekke herremannen med Michelin stjerner har så rett. Og alikevel "glemmer" vi det hele tiden. For å lykkes må du gjøre noe eksepsjonelt bra (i hvert fall hvis du har tenkt å få bra betalt). Ikke jag etter å gjøre alle til lags.
Spesielt hvis du brenner for noe må du ha trua. Ikke la andre bestemme hva du skal gjøre. Feiler du så lærer du. Det er slikt nyvinning skapes av. Og noe vi kan lære mye av amerikanere om.

Hadde jeg hatt tid skulle jeg satt meg ned og funnet gullkorn fra Hellstrøm og laget en føljetong. Eller ennå bedre satt meg ned med mannen selv og laget en annerledes bok om gründerkultur og merkevarebygging. I så fall hadde det blitt hans femte bok i år...

Nuvel.