tirsdag 14. september 2010

Synsing om TV lytting og evnen til å holde kjeft

I forbindelse med at jeg holdt et foredrag for HEG Invitational i regi av Farojournalen i september intervjuet bransjemagasinet for underholdningsbransjen meg basert på hva jeg snakket om.
I fare for å fremstå selvopptatt har jeg lagt ut intervjuet under. Les forøvrig Farojournalen på nett her.

Vi bruker mer og mer tid på sosiale medier, og dette går på bekostning av våre tradisjonelle medievaner.
Mens TV-reklamene kjører i bakgrunnen, oppdaterer vi Facebook eller chatter med venner. Vi «lytter» til TV mens vi er aktive på sosiale medier. For å nå forbrukerne må bedriftene inn på den sosiale arenaen, og Niedzwedzki er overbevist om at en rekke gamle markedsførings- paradigmer må vike for å lykkes.
Han mener utfordringen ligger i å oppnå troverdighet hos forbrukerne, og at bransjen må lære seg å forankre markedsstrategien sin i kundenes liv. Empati er veien til troverdighet på sosiale plattformer. Videre mener han at bedriftene trenger å studere brukerne av sosiale plattformer, og utvikle en intern forståelse av hva det sosiale nettet medfører av konsekvenser for merkevaren, før man kan sette opp en langsiktig strategi for å nå målene sine.
- I altfor stor grad legger vi digitale planer basert på teknologi i stedet for genuin forståelse av adferd. Det er enklere å si at «vi trenger en Facebook-side» enn å stille seg selv spørsmålet «hvorfor skal jeg være på Facebook?». Har du ingenting å si, er det bedre å holde kjeft, mener Niedzwiedzki.
Det er imidlertid ingen formel i bunn for en vellykket digital strategi. Niedzwiedzki under- streker viktigheten av å være fleksibel, og at man er avhengig av å justere og modifisere innhold og kommunikasjon for å oppnå ønsket effekt.
Intervju slutt.
...Life! Don't talk to me about life...
Ganske opplagt dette, men det kan ikke gjentas for ofte om dagen. Alt for mange bedrifter har en alt for høy tro på egne kunnskaper rundt det sosiale nettet. Kostnaden ved å utvikle en god strategi i samråd fageksperter betales raskt tilbake når man begynner å se kostnadene ved å repare grunnleggende feil.


Kilde: Farojournalen Uke 36, 2010.

Ingen kommentarer: