onsdag 15. desember 2010

Fast Forward er ingen god strategi

Sammen med over 30 andre foredragsholdere hadde jeg stor glede av å holde en deilig kort 8 minutters presentasjon på Chateu Neuf Tirsdag 14. desember. En samlet norsk digital bransje (for å overdrive litt) var tilstede og konferansen ga en utmerket oversikt over såkalte trending topics.


Når jeg ser at en av få norske markedsføringsbloggere i sin oppsummering av konferansen bedriver synsing av det uvettige slaget måtte jeg vekke opp Norvegiasyndromet fra dvalen.
Ole Petter Nyhaug er en flink analysemann, men det er ikke alltid at morgendagen skal spoles til i dag. Om 8 Minutes konferansen til INMA skriver han følgende i sin oppsummering:

Det som kanskje overrasker - og skuffer litt - er at det fortsatt er utrolig mange som har ett eller flere av følgende hovedpoenger:  Sosiale medier krever toveis dialog - vi må bli en del av samtalen. Snakk mindre og lytt mer (i sosiale medier). Vit hva du vil, ha en strategi før du satser i, ja,igjen: sosiale medier.
Jeg velger å sitere en annen foredragsholder fra konferansen, Helge Tennø. "Det er utrolig at innholdet jeg har skrevet i presentasjoner for 3 år siden oppleves som aktuelt fortsatt av mange i dag." Med dette bakteppet blir jeg mildt forundret over at OP kan finne på å komme med disse ytringene.
Hvis det er slik at norske kommunikatører var så veldig flinke til å lytte hadde det garantert vært et ikketema.
Hadde vi sett at de fleste merkevarer tydelig hadde gode strategier for sin sosiale tilstedeværelse hadde det ikke vært et tema.
Og hadde "toveis" dialog ("enveis" dialog heter forøvrig monolog...) vært utbredt hadde ikke det heller vært et tema.


Det å tro at man kan spole forbi det å gjøre noe så grunnleggende som å etablere en strategi basert på forståelse av kundens hverdag er jo lettere hysterisk. Jeg kan bare håpe for Nyhaug sin del at denne oppsummeringen ble skrevet i hastverk og derfor bærer preg av lasteverk.
Når han i samme post stiller seg undrende til det gjøres for lite analyse så kan jeg meget godt svaret på denne problemstilling. Uten at man lytter er det vanskelig å gjøre en analyse. I hvert fall så lenge vi snakker om nettet i dag. Som er sosialt. Langt forbi de såkalte sosiale media. 

4 kommentarer:

Ole Petter Nyhaug sa...

Hei Aimar, takk for respons på innlegget mitt. For å gjengjelde respekt, så satt jeg (som alltid) pris på ditt innlegg - både i form, innhold og tankegods, og det var vel andre enn deg som hadde de mest "innholdsløse" og selvsagte innleggene. Men skjønner at du kommenterer det, siden flere av poengene jeg kritiserer var poeng også du fremhevet.

Det var jo ikke poengene i seg selv jeg kritiserte, de er jeg skjønt enig i (jeg lever jo av å lytte blant annet, det er jo "din bransje" som er flinke til å snakke ;-). Jeg er også helt enig i at de fleste norske annonsører (og konsulenter/byråer) ikke er flinke nok til dette. Men trenger vi å si det igjen? Vi har vel sagt det noen år nå, så da er det vel ennå mer interessant å snakke om hva man gjør for å løse dette, og hvordan man kommer seg videre etter en problemerkjennelse som de fleste vel er enig i?

For å utdype litt hva mitt poeng var: Det at man påpeker og poengterer at sosiale medier krever lytting mer enn roping, dialog fremfor monolog (sic) og en gjennomtenkt strategi fremfor "ta oss på Facebook - nå!" er sikkert nødvendig inntil alle har tatt konsekvensen av det. Men i en konferanse som også skal skue litt fremover (antok jeg) så hadde det vært spennende om flere også kunne peke på mulige løninger og konsekvenser. Eksempler på temaer som hadde vært ennå mer spennende er: Hva skjer om man ikke lytter? Og hvordan vil dette endres om man lytter bedre? Hva er de beste måtene å lytte? Hva er gode strategier for å være på Facebook kontra dårlige strategier? Hvordan kan man utnytte sosiale medier og annet for å påvirke atferd?

F.eks. kunne man snakket om hvordan kundeservice viser seg å være en svært god (marketing-) funksjon å legge til sosiale medier. Det kan være en strategi. Det samme med sosial shopping, samt fundraising (for organisasjoner). Eller man kan snakke om hvordan det blir stadig vanskeligere å lokke folk inn til egne websider, og kanskje er fremtiden en sideløs web der man må sørge for å komme til folk (f.eks. i sosiale medier) fremfor å vente at de skal komme til deg (på dine websider). Eller hvordan integrere mobil, sosiale medier og egne kundebaser (og ev lokasjonstjenester) for å lage effektive lokale kampanjer. Eller i min verden: Hvordan man kan bruke FB og andre digitale medier til å bygge seg lyttesystemer for forbrukerinnsikt og omdømme.

Altså: Løsninger...tror mange er modne for det...

Din, OP (:-)=

Aimar Niedzwiedzki sa...

Da tolker jeg det dithen at din oppsumering var snabbskrevet. Og at vi stort sett er enige:-)
Forøvrig følte jeg meg ikke truffet.

Takk for din utdyping!

Sigurd J. Vik sa...

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Ole Petter i at publikum kunne forventet mer om løsninger enn problemstillinger på konferansen.

INMA er et forum som samler mange som sannsynligvis har hørt på tidligere konferanser, muligens de som Helge holdt for tre år siden, at man må lytte, sosial=dialog, nye medier krever nye tanker osv osv. Problemet er at veldig få av guruene innen sosiale medier forteller noe særlig mer enn at man ikke har skjønt noen ting hvis man ikke lytter, snakker og generelt er veldig inne i sosiale medier.

Få av dem kan fortelle noe konkret om hva en merkevare skal gjøre for å skille seg fra konkurrentene i sosiale medier den dagen alle følger oppskriften deres.

Om alle 'lytter' er det lite konkurransefortrinn i å gjøre dette. Det må handle om noe mer enn disse postulatene. Hva skal all denne lyttingen føre til? Hva skal dialogen fylles med? Hva skal man oppnå?

Det føles rett nok litt underlig å føre denne debatten på din blogg Aimar, siden jeg tror både Ole Petter og jeg opplever at du er en av få som forsøker å trenge forbi denne veggen av floskler og faktisk gjøre noe nyttig for dine kunder.

Aimar Niedzwiedzki sa...

Du har rett i at dette kanskje er et rart sted å diskutere dette Sigurd. Men når det ikke skjer noe annet sted så hvorfor ikke?
Jeg aner en viss forskjell i hva som ligger i lyttebegrepet. Her er min kjepphest teoretisert. Du selger senger og skal bli "sosial" og begynner å skrive på twitter om hvor fete madrasser du har og svarer på KS spørsmål. Mulig en runde med god lytting i forkant hadde avslørt at folk ikke egentlig lurer på noe ang madrassene, men derimot smarte søvnvaner. Sove bedre.
Det vil jo legge et klart premiss i mine øyne for hva som bør være fokus i en evt strategi. Og også grunnlaget for hva som bør analyseres. Det er dette som gjør at du skiller deg fra de andre. Ved at du faktisk forstår kundens behov og gjør noe med det. Ikke bare farer med tomprat.

Tror få klarer å mene i fullt alvor at dette ikke er en eksisterende problemstilling. Og ikke verdt å bruke tiden på. Fortsatt.