Det er sjokkerende hvor enkle sjeler vi er. I hvert fall hvis man skal dømme ut i fra videoer som klarer å tiltrekke seg oppmerksomhet på YouTube. De siste årene har vi sett at en av de sikreste måtene å skaffe spredbar effekt er å lage film hvor babyer oppfører seg voksent. Norske Kavli Kaviar filmen er jo en av de mest spredte norske reklamefilmer noensinne takket være en groovy baby. E-trade babyene i USA har jo heller ikke gått upåaktet hen.
Siste babystunt er fransk og kommer fra Evian, vannet, på flasker. Hvis du har lyst til å bli sjarmert av noen bebiser akkompagnert av Rapper's delight ta en titt under.
Over 20 millioner kan ikke ta feil. Dette er sjarmerende. 20 millioner på drøye 2 uker. Dette er garantert en av årets viralsuksesser.
Det som slår meg som virkelig bra med denne kampanjen er hvor gjennomarbeidet den er, og hvor tydelig det er at de forventet å lykkes. Ellers hadde de vel ikke laget slike ekstrafilmer som denne?
Eller hva med en making of? Og egen Evian Babies kanal på YouTube? Dette har kostet. Mye. Er det superbra? I forhold til å skape oppmerksomhet så ja. I forhold til å formidle en kvalitet på vannet? Det er tross alt relativt vanskelig å selge vann som nytt og forbedret, så det kan vanskelig ikke gis ståkarakater.
Nuvel. En kampanje med ekstreme kvaliteter innen kategorien spredbar media med andre ord. Hepp.
Det slår meg at alt for mange som lager kommersielle videoer ikke planlegger godt nok for deling av matriell i etterkant. Se på Evian som inspirasjon i så måte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar