søndag 5. juli 2009

Sunniva kjøler og forfrisker på Twitter

Til info. For de som ikke skulle ha blitt informert. Til tross for lettere mediehysteri rundt Twitter våren 09, har ikke Twitter overtatt Norge, revolusjonert verden eller reformert kirken. Sammenlignet med Facebook eller YouTube sin utbredelse har Twitter kun en tiendel så stor brukergruppe. Twitter, i sin nåværende form, vil ikke bli allemannseie.
Mens vi venter på at hysteriet roer seg og mer avansert utnyttelse av Twitter skal oppstå underholder Sunniva oss.
Sunniva? Det er juicemerket til kooperativet Tine. De med ekte hardangerepler. Og det skal de ha. Hvem ville trodd at landbruket skulle være blant de første norske merkevarene til å gjøre en svært så tydelig markedsføringsaktivitet på Twitter? Kudos for det.

Så var det innholdet da. Er det riktig, på en dialogkanal, å stille spørsmål som "Hvorfor må Sunniva juice stå kjølig?". Det er bedre måter å utnytte Twitter på. Men det er i hvert fall ikke er påtrengende. Enten deltar du, eller så ignorerer du dette. Jeg er ganske sikker på at ved å være tilstede med noe mer "levende" stil ville dette kunne tatt av mer enn det gjøre per dato. Faren akkurat nå er at dette er en jakt på en iPhone (vinn litervis av juice eller en iphone). Bare se på denne kvitremeldingen fra asbjornu som tydelig viser faren for å bli en i mengden.

Dette er helt sikkert en aktivitet ingen blir irritert av, og kostnadene bør være svært begrenset. Det skal med andre ord godt gjøres å konkludere for avsender at dette var et feilgrep. Så hvordan snu det fra skuldertrekk til ovasjoner? Mindre avsenderorienterte spørsmål. Jakt på info gjennom Twitter. Litt ARG (alternate reality game) Finn f.eks referanser til et spesielt hardangereple. Legg inn en falsk profil som har kartkoordinater du kan plotte inn i Google Maps som jeg har eksemplifisert her. (Vær snill og klikk på den blå pinnen:-)) Jakten på info skaper involvering og engasjement + lek. Det var da ikke så vanskelig?
Nuvel. Uansett bra initiativ fra Sunniva juice. Bedre innhold neste gang så blir dette riktig så morro.
Fortsatt god sommer.

1 kommentar:

asbjornu sa...

Et litt forbeholdent "takk" til at du nevner meg og min kvitring. Jeg kan ikke si annet enn at det hadde vært kjekt med noen liter gratis juice eller en iPhone, ja. :-)