onsdag 1. september 2010

Uffda. Best Practice på hvordan ikke gjøre det fra Matmerk.

La det være klinkende klart. Folk snakker om merkevarer og bedrifter. Og det har vi alltid gjort. Med det sosiale nett har vi fått en megafon og ikke minst en meget effektiv spreder i form av enkel deling via Facebook, Twitter og så videre.

Så til den konkrete saken. KSL Matmerk som eier Nyt Norge truer en norsk blogg med søksmål grunnet uheldig bruk av deres logo. Selvsagt har KSL Matmerk rett til å beskytte sin merkevare, men alt har sin pris.
I mine foredrag for bedrifter i Norge poengterer jeg alltid viktigheten av at bedrifter må fremstå med en genuin menneskelig side. Brevet Christoffer Biong (“Krav om umiddelbar fjerning av urettmessig bruk av logoen NYT NORGE") mottok er ikke av den menneskelige sorten. Så i stedet for en hyggelig personlig mail om kanskje Christoffer kunne sluttet å bruke Nyt Norge logoen på en uheldig måte, har de nå klart å vekke megafonen og spredningens makt opp av dvale. 
Bakgrunn for Matmerk sin advokatmat (pun intended) finner du på Christoffer sin blogg. Synlige mennesker i den sosiale nettsfæren som Karl Philip Lund har plukket opp saken, og jeg regner med at dette vil bli et diksusjonstema i flere sammenhenger i tiden som kommer blant digeratien.
Dette dreier seg ikke om hvorvidt logoen har blitt brukt feil, men om hvordan respondere på det sosiale nettet. Matmerk og Nyt Norge har et nettverk som burde reddet de fra denne uheldige episoden.

Hva mener du? Tar jeg feil. Burde alle bloggere saksøkes i det de trykker på publiser knappen? Eller kan de fleste problemer løses med dialog?

Cow Mania 3
CC lisens bilde Cow Mania av Turbotoddi

PS Fremover vil jeg publisere en del artikler på Suddenly Oslo sine hjemmesider. Men som en tjeneste til faste lesere (RSSére av norvegiasyndromet) vil det meste av dette inhholdet reprise publiseres her, dog med mindre visuell bravur enn originalene.

1 kommentar:

Kjerstis innspill sa...

Du har selvfølgelig rett Aimar :-)
Selvfølgelig er det helt avgjørende å fremstå som menneskelig.
Som lyttende, responderende, med åpenhet, som forklarende og sist men ikke aller minst,- som en person som kan si beklager og unnskyld når det er nødvendig.
Dessuten være GREI. På den måten du tidligere så godt har beskrevet.
Dette eksempelet viser hvor betydningsfullt det er med dialog, og hvis man er usikker på hvordan man skal dialogisere i en "ny sfære", så be om råd.
Vi publiserer på godt og vondt,- noe dette er et godt eksempel på, og vi blir utfordret av ulike menneskers meninger. Alt tuftet på engasjementet og frivilligheten i det å bry seg. Å mene.
Uenighet må alltid tas tak i via dialog og vilje til å forklare,- først og fremst. I det offentlige rom får man ikke tvunget noen til taushet med mindre man knebler de. Og ordene vil komme tilbake ved umiddelbar fjerning av knebelet.
Så ja,- Fortell at du vil høre på argumentasjonen, gi dine tilbakemeldinger, si beklager om noe ble dumt og fortell for all del hvordan du vil løse det.
Når alt kommer til alt er vi som engasjerte meningsfeller opptatt av gode og riktige løsninger. Og ærlighet. Selv om den inimellom er litt vond.