fredag 27. juli 2007

Brukergrensesnitt og dataspill

Etter å ha spilt dataspill i over 20 år er det egentlig flaut at en middelaldrende journalist og forfatter må tipse meg om noe som har vært synlig på skjermen mange av disse årene. Nemlig at dataspill er blant de beste kildene for utvikling av brukergrensesnitt. Thomas L. Friedman skriver om dette i boken The World is Flat og etter å ha lest hans påstand begynte jeg å se tilbake på mange spillopplevelser. Ta for eksempel strategispillet Command & Conquer Generals (par år gammelt), det spillet hadde en spennende nyhet i form av at mens du spilte var det knapt et ikon på skjermen, og du brukte bare musen for å styre kontrollene. Javel og så? Dette er et glimrende eksempel på at spillundustrien søker forenklinger av menysystemer og brukergrensesnitt (de lager tross alt atskillig flere enn softwareselskaper og nettutviklere) som gjør at jeg som bruker får en mer oversiktlig og intuitiv opplevelse.
Hvis en kirurg får en enklere og raskere datameny å forholde seg til hvis han skal operere har ikke jeg noe i mot at den er inspirert av spill. Nå kunne det jo være en fordel om kirurgen spilte spill også da det vistnok skal være bra for finmotorikken i hendene...
Burde kanskje flere spille spill, men i stedet for å spille for å koble av, heller tenke over de smarte brukergrensesnittløsningene? Nokia og Motora sine mobiler for eksempel hadde ikke tatt skade av en liten overhaling på den fronten. Jeg mener ikke at enhver skjerm ikke kan ha ikoner eller knapper men det er en sammenheng mellom intuitivitet og rene løsninger. Hvorfor har spill vært et foregangsområde? Fordi det har vært høyst nødvendig for å utvide antall brukere av hvert enkelt spill.
Det er bare å konkludere med at enhver person beheftiget med design i digital interaktiv form bør spille spill for å bli inspirert. Og har man ikke arbeidsgiver får man det kanskje som følge av noen smarte løsninger inspirert av nettopp spillingen. Det kan jo ikke skade?
Spill jeg har spilt (og jobbet med) med gode brukergrensesnitt:
SSX Tricky
C&C Tiberium Wars
The Sims 2

Ingen kommentarer: