Jeg har hatt gleden av å være tilstede på flere presentasjoner av Eirik Solheim, rådgiver for NRK sin nettsatsing og forfatter av en underholdende blogg jeg varmt anbefaler å lese. Et av temaene Erik ofte snakker om er viktigheten for fjernsynskanalene å produsere eget innhold. Uten å eie eget innhold hvordan skal du da kunne leve av levende bilder i vår nye mediehverdag?
Et høyst naturlig spørsmål til kanalsjefer, men det er flere enn de som bør tenke grundig over dette. Smash-tv viser med all tydelighet at vi forbrukere liker å se kommersielt produsert innhold minst like mye som vi liker å lage snutter selv. Nike har laget en rekke snutter (Ronaldinho Joga TV anyone?) spesielt for nettbruk og mobil som har blitt ekstremt populære og oppnådd ekstremt gode virale effekter.
Svært få bedrifter har like romslige budsjetter som Nike og hvordan kan de klare å lage levende bilder for nettet? Her mener jeg det ligger et stort marked for unge sultne produsenter. Norske reklamebyråer har i liten grad tilpasset produksjonskostnader til nettbruk. Skal du ha et 10 manns crew til å produsere blir det dyrt. For dyrt. Derfor er vi nødt til å tenke nytt. Bedrifter bør henvende seg til skolemiljøer som TV linja på Lillehammer og utfordre studentene til å lage innhold for de. Alle unge talenter vil ha glede av å sette dette på CV’en, samtidig vil det kanskje også få de til å se nye muligheter til gründervirksomhet når de er ferdig utdannet. For hvis ikke de tradisjonelle produksjonshusene og reklamebyråene er villig til å lage nye enheter basert på lavkost for nett, vil det garantert være plass til nyetableringer.
Nytenking må til, spørsmålet er bare hvem som tør. For den dristige ligger det en spennende fremtid.
Dette er et tema jeg vil komme tilbake til med ujevne mellomrom og håper å se at vi får mer debatt om i Norge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar