Aften skrev mandag 24. september om de nye ungdommene, de over 30 uten barn, med et liv proppfullt av venner, reiser, fest og moro. I artikkelen beskriver fremtidsforsker Jesper Bo Jensen ungdomstiden som ekspanderende i tid og at den i 2020 vil vare fra man er 11 til man blir 38 år. Min ungdomstid er altså ikke over?
I et markedsføringsperspektiv tror jeg det er livsfarlig å kalle personer på 30 for ungdom og at det er viktig at vi er klare på defineringene av begrep rundt ordet ungdom. Forskjellen på å føle seg ung og det å være ungdom er dramatisk. Mens en vellykket karrierekvinne kvinne vurderer å få fyldigere lepper med hjelp av Botox er en 15 år gammel jente sin bekymring å unngå kviser. Er det for eksempel slutt på å føle seg ungdommelig når man får barn? I min sosiale krets er det mange barnefedre med nyeste Ipod og PS3 fullt oppdatert på hva som er hot eller not.
Sannsynligheten for at vi forenkler og dermed lurer oss selv i målgruppedefineringer ved å utvide ungdomsbegrepet er derfor stor. Demografi er verktøyet vi tyr til for å løse dette. Det forteller oss at inntekten til en 18 åring er dramatisk forskjellig til den nye ungdommen på 38. Begge liker PS3, den ene kan kjøpe den bekymringsløst i morgen, mens den andre må gå noen runder med avisa på døra mi for å få råd. Siden interessene kan være like men livene dramatisk forskjellig vil demografiske grupperinger være nok? Personlig tror jeg at det er på sin plass å utvikle et verktøy som ser på emosjonell demografi. I forbindelse med undersøkelser jeg har vært involvert i rundt spill oppdaget vi for eksempel at gutter reduserte tiden de brukte på spill når de var mellom 16 og 20 år. Hvorfor, fordi de var mer opptatt av å kline. Hormonene satte rett og slett stopper for en viktig hobby. Når de flyttet inn i kollektiv noen år senere, så dukket gruppementaliteten opp med fornyet selvsikkerhet. De hadde fått litt klinings og kunne dermed i større grad bruke tid med gutta noen timer på Fredag kveld til å spille for deretter å få seg litt klinings.
Botox er ikke den nye kvisekremen for ungdom, botox er et produkt for de som ønsker å se ungdommelige ut. Har du verktøyene i din kasse som klarer å skille ut de forskjellige fasene av ungdommelig livsstil og de tradisjonelle ungdommene? Sannsynligheten er stor for at det er på tide med større verktøykasse.
Å dele er å glede. Har du selv noen erfaringer rundt temaet, del de gjerne med en kommentar her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar