lørdag 17. november 2007

Hurra, MySpace vil la meg leke

Det er lett å glemme MySpace her oppe på oljeberget ene og alene fordi Facebook og enkelte andre lokale sosiale nettsamfunn har tatt all oppmerksomhet. Men tar vi av oss nisselua et øyeblikk og sjekker tallenes klare tale forteller de oss at på verdensbasis er MySpace fortsatt giganten med sine 100 millioner brukere. Google sitt eget nettsamfunn, Orkut, er for øvrig det raskest voksende nettsamfunnet i Asia, men dette er et innlegg om MySpace.
For i første kvartal 2008 vil de lansere MySpace Games i samarbeid med spillselskapet Oberon Media. I mine øyne er dette veldig spennende. Brukerne vil få tilgang til hundrevis av minispill (tenk Tetris), og disse kan spilles alene eller sammen med andre brukere, det vil være chattefunksjoner og ikke minst kan de deles/ tipses via ens egen profil. Og de er gratis. Personlig har jeg opplevd MS som et sted jeg først og fremst oppsøker for å oppdage nye musikkartister, og nå gir News Corp oss ennå en underholdningsplattform. Kan MySpace bli nettsamfunnet for underholdning? Altså vår one stop shop for musikk, film og spill.
Det er andre aspekter ved dette som vinner en markedsførers interesse. Nettstedet Pogo.com har en av de lengste gjennomsnittelige brukertidene du finner på nettet, og det eneste du kan gjøre der er å spille minispill og chatte med medspillere. (For ikke å komme i interessekonflikt vil jeg nevne at i skrivende stund jobber jeg for eieren av dette nettstedet.) Vi kan altså anta at også MySpace vil kunne oppleve at deres brukere vil utvide sin påloggingstid når de introduserer minispill.
Ser vi på hvem som spiller blir ikke dette mindre spennende. De to hovedgruppene av spillere er tenåringer og ennå viktigere kvinner i alderen 30-45 år. Med tanke på at MySpace er i ferd med å introdusere nye måter å kjøpe målgrupper på er det utvilsomt gunstig hvis de kan tiltrekke seg nye segmenter. Så vidt meg bekjent betyr dette potensielt økte annonseinntekter noe News Corp helt sikkert er fullstendig klar over.
Det tredje elementet i dette er at samtidig som selskapet lanserer minispill på nett satser nå Fox Interactive på nytt i å etablere seg i den tradisjonelle spillindustrien med å utvikle spill til konsoller. Er det noen grunn til å tro at ikke eieren vil bruke MySpace som et verktøy til å få oss til kjøpe disse for bruk på vår PS3?
Jack Myers Mediareport påstår at annonsering knyttet til spill vil seksdoble seg fram til 2009. Har han rett ligger forholdene til rette for at News Corp posisjonerer seg godt for fremtidige inntekter. Det blir spennende å se om norske nettsamfunn er i stand til å posisjonere seg i forhold til å levere relevante produkter for deres brukere, utover å diskutere om Stratos er bedre enn Mars. Fremtidens suksessfulle nettsamfunn vil bestå av mer enn sladder og finne igjen tapte venner. Når vi oppdager at de er tapt for en grunn vil vi ha noe mer (Nils er fortsatt bare opptatt av radiobiler). Så fritt for å kjøpe 123spill.no og implementere de i mitt sosiale nettsamfunn. Hadde jeg hatt et. Forresten hadde jeg kjøpt Filmweb i samme slengen.

Ingen kommentarer: