søndag 11. november 2007

Sol tar en Rema

Det er lett å se seg blind på innovasjon og glemme at det viktigste i markedsføring fortsatt er budskapet. I Sol.no sin siste nettkampanje har de valgt noen morsomme løsninger som i hvert fall jeg opplever som både synlige og troverdige.
Sist helg logget jeg meg på nettet på min faste startside Aftenposten (liker å starte med norske oversiktlige nyheter hvis du lurer på hvorfor) og ble nesten slått ut over hvor tydelig en banner snakket til meg. Toppbanneren var hvit med rød kladdete skrift og beskrev at hvis jeg ville vite mer om det spesifikke innholdet i toppsaken til Aftenposten ville jeg finne det på Sol. Etter å ha klikket meg inn på flere andre saker la jeg merke til at Sol hadde flere slike bannere og de fleste var tilpasset det redaksjonelle innholdet, enten det var reise eller global oppvarming. Det første som slo meg var at det måtte da være dyrt å ha tekstforfattere 24/7 til å lage tekster basert på nyheter, men dette så nok mer nyhetspreget ut enn det virkelig var. Dessuten koster Gif produksjon en brøkdel av animerte flashbannere så kanskje det uansett ikke ble så dyrt?
Det er flere elementer ved denne kampanjen som er verdt å merke seg. Det første er utformingen. Ren hvit bakgrunn med rød kladdeskrift. På Aftenposten som har såpass rent oppsett på sine sider trekker dette oppmerksomheten på en effektiv måte mot bannerne. Det andre var innholdet i tekstene. De appellerte direkte til nysgjerrighet ved å påpeke at mer info om innholdet i den redaksjonelle saken du leste var å finne på Sol. Det tredje var at de også delvis nevnte at det var noe nytt på gang hos Sol og vips så var banneren blitt ganske så klikkbar. AIDA anyone?
Litt senere så jeg samme annonseutforming på en av tabloidavisene sine nettsider og da slo det meg hvor viktig utforming kan være i forhold til hvor annonsen plasseres. For mens Aftenposten bruker lite farger så er for eksempel VG nett preget av tabloide virkemidler hvor farge og bevegelse skal ta oppmerksomheten din rundt om i deres nettunivers. Og i et slikt miljø kom ikke kampanjen like godt til sin rett. Det rene statiske utrykket ble nærmest kvalt av aktiviteten rundt på siden og mistet noe av sjokkeffekten. Jeg har ikke statistikken til Sol på kampanjen, men jeg blir forundret hvis deres klikk per visning er den samme på tabloidmarkedsføringen som hos Aftenposten.
Sol viste kreativ bruk av enkle virkemidler med denne kampanjen, og det skal de ha skryt for. For det om jeg ikke blir en fast bruker av deres tjeneste har de i det minste klart å fortelle meg om deres ansiktsløft. Under ser du et eksempel på deres bannere, dessverre et eksempel på en av de få hvor forfatterne var slitne eller gått tom for ideer, men det er ikke vanskelig å se at den er synlig på Aftenposten sine nettsider.

Ingen kommentarer: