søndag 25. november 2007

Programmet SUV blir presentert av Greenpeace

For en tid tilbake i Dagbladet var det en helsides artikkel om mijøverstingene i bilsektoren. Naturlig nok ble det påpekt at SUV biler generelt sett har større utslipp av CO2 enn mindre biler. En tidstypisk artikkel og ingenting i veien med den. Det som var litt flaut var annonsen på den andre siden av oppslaget for Toyota, og vi snakker ikke om en Prius annonse, derimot for en av de større bilene fra produsenten.
Personlig fant jeg dette ekstremt underholdende og viste fram sidene til flere kolleger og tror ikke jeg var alene om å se humoren. Toyota tror jeg derimot satte kaffen i vrangstrupen når de så plasseringen sin.
Og for noen få uker siden på en særdeles pinlig passiv kveld gikk den tunge dokumentaren om Verdens største gutt på TV Norge (hvis jeg husker rett kanal). Igjen, ikke noe galt med programmet for det om det strengt tatt er for flaut å se slikt. Denne stakkars uberfeite gutten fra Øst-Europa peste seg fram på skjermen før han fikk et behagelig reklameavbrekk. Og skjermen talte til meg; ”programmet blir presentert av barneklærprodusenten Polarn O.Pyret”. Kanskje det bare er meg og husfruen som reagerte, men jeg hadde klikka som barneklærprodusent for denne uheldige assosiasjonen.
Egentlig synes jeg bare dette er litt morsomt, men markedsføreren i meg stiller også spørsmålet om ansvar og hvordan slike tabber skal unngåes. Mediebyråer har tracking verktøy, men så vidt meg bekjent klarer de ikke å tracke slike blemmer. Hvordan måle eventuelt negativ opplevelse av merkevaren som følge av plasseringen? Kanskje er dette en bagatell, i så fall en som gir oss noen utilsiktede humorinnslag i hverdagen. For Toyota og Polarn O.Pyret tror jeg ikke de ser helt den samme humoren.Kanskje de lener mer i retning av: I want my money back!

Ingen kommentarer: