Det er vanskelig å lage oppfølgere, bare spør film og spillutviklere. I det siste har dette også blitt en utfordring for reklamebransjen. Bare dager etter at oppfølgeren til Cadbury sin Gorillareklame ble offentliggjort har Sony kommet med sin neste "utgivelse" i Like No Other serien.
Serien startet med den nydelige Balls hvor du ser en drøss med fargerike gummiballer sprette nedover San Francisco sine gater og har blitt fulgt med flere sterke filmer.
I forbindelse med siste produksjon reiste byrået Fallon til Miami og gjorde om en bydel til en skummende affære.
Den endelige versjonen er nå tilgjengelig på internett. Og umiddelbart får i hvert fall ikke jeg den samme godfølelsen som i de første filmene.
Det er alikevel ikke selve reklamen som kanskje er det mest interessante ved denne kampanjen fra Sony. For i forbindelse med innspillingen inviterte de enkelte fotonettsteder og ikke minst opinionsdannere inkludert en rekke bloggere til å dekke inspillingen i Miami. Det var ingen ren smøretur, Sony passet selvsagt for å demonstrere sine nye fotoprodukter i forbindelse med eventet.
Sony genererte derfor en stor mengde internasjonal oppmerksomhet (les PR) rundt reklamefilmen lenge før den i det hele tatt kom ut. Bare se på denne filmen fra innspillingen.
Er vi i ferd med å se et fenomen hvor det å lage reklame kan brukes til å generere oppmerksomhet hvor dette ekstra tilfanget får nesten like stor verdi som selve reklamen? Blir det i så fall nye verdier som ligger til grunn for produksjonene? Blir det spektakulære viktigere enn massive kampanjer i nasjonale kabelnett? Eller er det bare markedsføringgsverdier som overlapper hverandre på en naturlig helhetlig måte?
Det er i hvert fall bevist to ganger fra et og samme byrå at det å lage oppfølgere er vanskelig, så vanskelig at det kanskje ikke er verdt det uten mermarkedsføringseffektene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar