Dette er andre del i innlegget om underholdningsbransjen og hva vi kan lære av hvordan å skape relasjoner mellom artist (merkevare) og lytter (kunde). The Raconteurs valgte å lansere albumet sitt uhørt for en hel verden slik at fansen skulle selv avgjøre dets suksess og hvorvidt de likte det.
Det islandske bandet Sigur Rós derimot holder en nærmest konstant dialog med sine fans. Høsten 2007 lanserte de Heima. En dokumentarfilm om deres uannonserte konserter på de mest uventede steder rundt på sagaøya. Heima var en hyllest til landet og naturen de vokste opp i, og viste deres internasjonale fans hvor musikken kom fra. Allerede er filmen ikke bare kåret til en av tidenes beste musikkfilmer av en rekke journalister, men markedsføringsmagasinet Contagious påstod at den var en av fjorårets beste merkevarehistorier.
Sigur Rós hviler ikke på suksessen. I vinter lanserte de i samarbeid med YouTube en konkurranse hvor brukerne lagde sine egne Sigur Rós filmer under navnet Minn Heima (Mitt Hjem). Fredag 7. mars ble filmen i sin helhet gjort tilgjengelig på YouTube i 24 timer, samtidig som 10 utvalgte fanfilmer overtok hele forsiden av YouTube UK. Filmen Heima ble vist over 600 000 ganger på YouTube og det ble postet nesten 300 blogmeldinger om den. Selve konkurransevinneren (den imponerende filmen under) har allerede over 400 000 visninger.
Imponerende tall og dette uten at bandet har noe nytt musikalsk materiale å vise til. For tiden er de i studio og spiller inn nytt album forventet ferdig til deres turne til høsten, hvor de blant annet spiller på Øyafestivalen.
I motsetning til The Raconteurs velger Sigur Rós å ha en aktiv dialog med sine fans, også når de ikke har nytt materiale å promovere.
Sigur Rós har lært oss følgende:
1. Gjennom jevnlig dialog med sine kunder (fans) bygger de en stadig større skare av tilhengere.
2. Ved å invitere kunden til deltakelse i merkevaren blir de deres beste markedsførere.
3. Bygg merkevaren på troverdige premisser (i dette tilfellet unik arktisk stil). Ved å være 100% tro mot sin identitet skapes det historier (“tenke seg til at de til tross for sin popularitet spiller på små grendehus fordi de vil takke sine lokale fans”). Historier verdt å fortelle videre. Dette innlegget er bevis på nettopp dette.
Jarle fra plateselskapet til Sigur Rós, EMI, har skrevet en nyttig og lærerik kommentar under. Les og bli ennå mer inspirert!
1 kommentar:
Aller først; takk for en interessant blogg! Det er ikke så lett å kommentere en sak som inneholder kun sannheter, but here we go: Sigur Ros er et eksempel til etterfølgelse og mange vet det, men alt for få velger å gjøre noe med det. Direkte kommunikasjon med publikum fordrer at artisten er villig til å legge ned betydelig med arbeid over lang tid selv, og siden blogging ikke ligger for alle, er Sigur Ros et godt eksempel på at man kan kommunisere med publikum på andre måter enn å skrive.
Artister har skjønt at deltagelse skaper trofaste fans, og inviterer stadig oftere publikum inn i sitt kreative univers, ikke bare via blogger og hjemmesider, men også ved oppfordre fansen til å lage egne versjoner av videoer (REM) eller ved å arrangere ARG's (Nine Inch Nails' Year Zero, vel verdt en hel artikkel i seg selv). Det foreløpig siste eksemplet er Radiohead's "Nude" remixkonkurranse, hvor publikum må kjøpe de enkelte sporene de trenger i iTunes, og dermed kan de cashe inn for tidligere nettstunt.
Man skal som du sier alltid være tro mot sin artistiske (eller arktiske...) identitet, alltid gjøre sin egen greie. Å skape historier har alltid vært viktig for å knytte seg tettere til sitt publikum, og artister har alltid bevisst eller ubevisst nytt godt av dette.
Den store forskjellen er at i dag spres historiene lynraskt, mens man før måtte vente på at noen kom gående over fjellet med nytt om skalden i nabobygda.
Jarle Savio
EMI Music Norway
Legg inn en kommentar