torsdag 17. juli 2008

Inspirerende IKEA kampanjer fra... jupp, Sverige.

Svenskene lager generelt sett mer spennende nettmarkedsføring enn hva vi ser i Norge. Sånn sett var det flott at Mediafront stakk av med en løve for sine SOL bannere i Cannes i sommer, men den var vel heller unntaket som bekrefter regelen enn en tendensindikator. Pytt sann, det er ikke så farlig at söta bror er så flinke. Så lenge norske byråer ser det som en utfordring til å bli stadig bedre.

I mellomtiden er det bare å følge med på Forsman & Bodenfors og se hva de gjør for IKEA. Tidligere har de laget løsninger hvor du ble tatt med på en 3D reise inn i kjøkkenet. Den nye kampanjen for garderoben bærer likhetstrekk, men her skaper de engasjement gjennom musikk og bevegelse. Det vil si at karakterene på skjermen sine bevegelser blir påvirket av hvilken musikk som spilles. Det ligger en del låter klare på kampanjesiden som er kule nok, men det at du på uhyre enkel måte kan laste opp din egen musikk og se deres bevegelser forandre seg er prikken over I´en. Sømløst integrert tror jeg vi kan si uten å overdrive.


Personlig synes jeg kampanjesiden leverer på å vise garderobeløsningene til IKEA. Så da er det vel bare å bli med inn i garderoben her.
Så til Spania. SCPF har laget en svært sjarmerende TV reklame for IKEA sine kjøkken. Igjen dreier det seg ikke om Løp og kjøp, men om å bli inspirert. At kjøkkenet er et samlingspunkt i hjemmet er en sannhet i de fleste land bortsett fra Frankrike (de spiser ute) og det klarer denne reklamen å utrykke på få sekunder. Godt håndtverk med andre ord.



PS Det vil nok være litt lavere/lettere aktivitet på bloggen i sommer da båtliv, fotografering og annet har presedens. Noen av disse hobbyene blir publisert på min mer private blogg og på min Flickr side hvis det skulle være av interesse.

Ingen kommentarer: