torsdag 24. juli 2008

Freecording med Canon

For ikke lenge siden kommenterte jeg at ofte blir ikke gode internasjonale kampanjer lokalisert. Et eksempel jeg trakk fram var Canon, og sannelig slår de ikke tilbake umiddelbart med en godt lokalisert kampanje. Men det viktige med denne kampanjen er hvordan Canon posisjonerer seg vekk fra konkurransen innen videokamera på en glitrende måte.
Canon har laget en kampanje om noe de kaller Freecording. Freecording er å filme med et annet perspektiv enn man vanligvis gjør når man lager hjemmesnekra opptak. For denne amatøren var det uvanlig inspirerende å se filmene de hadde laget hvor de viste eksempler på hvordan filme med annen vinkel gjør opptakene mer spennende for både produsent og seer.


Kampanjesiden gjør rett og slett interessen for å filme sterkere, og det er en glitrende måte å skape engasjement og historiefortelling mulig for potensielle kjøpere av Canon sine kameraer. Denne bloggen beviser jo det. som de selv sier: Freecording er en metode vi kan bruke for å fange inn den visuelle verdenen rundt oss på vår egen måte, med vår egen stil og med vårt eget syn.
Hva kan vi lære?
Fokuser på å dele inspirasjon og kunnskap som vil lede til engasjement. Ved å inspirere kunde til bruk av produktet øker sannsynligheten for kjøp.
Hva kan vi gjøre bedre?
Gjøre innholdet på kampanjesiden delbart. Ingenting hadde gledet meg mer enn om jeg kunne postet en av filmene her, men det er det ikke lagt opp til. Stort minustegn.

På samme måte som JetBlue gjorde med Jetting har Canon hevet seg over kategorien med denne kampanjen. I stedet for piksler og annet teknisk mas dreier dette seg om å lage en ny kategori, hvor de gir meg muligheten til å fortelle de som måtte orke å høre på maset mitt om hvor morsomt det er med Freecording og at Canon ga meg tipsene. Filmer du? Da bør du prøve Freecording.
Ikke bare var kampanjesiden lett å manøvrere og bli inspirert av men bannerne var enkle og effektfulle i designet. Utrolig men sant klikket jeg faktisk på dette banneret fra en side på Aftenposten.no.
Legg merke til godt men diskret plassering av logo i banneret. Logoer er ikke farlig, det gjelder derimot mottaker av budskaper å ta en avgjørelse om det er noe relevant for han eller hun som blir kommunisert. (Under forutsetning av det er en velkjent merkevare.)
Har du en merkevare hvor du er en av mange er det et spørsmål du må stille deg selv snarest mulig: Hva kan jeg gjøre for at mine potensielle kunder/ brukere skal kunne snakke om meg på en inspirerende og engasjerende måte? Finner du ikke svaret på det blir det en ubehagelig framtid.

Ingen kommentarer: