tirsdag 7. april 2009

Lek med Lego, det lønner seg.

For de som ikke skulle vite det, har jeg en lang historie med spilldilla og ikke minst et tiår med erfaring fra spillbransjen. Så lenge jeg jobbet i bransjen skjønte jeg egentlig ikke hvor uvanlig nyttig erfaring dette var. I dag derimot står det tydelig for meg hvor usedvanlig viktig det er å forstå viktigheten av spill og lekenhet. For majoriteten av bedrifter garanterer jeg at det finnes mengder av læring å hente fra spill og spillbransjen.
Lego, bare navnet setter fantasien i sving. I forbindelse med kampanje for Visit Denmark har Dinamo laget en virkelig leken kampanjeside hvor du kan vinne en tur til Legoland. En side som går rett på sak ved at du umiddelbart får se en stop motion film med legofigurer, blir oppfordret til å lage din egen for å vinne tur og ikke minst se en av de mange filmene som er skapt av andre besøkende. Så langt snakker vi ca. 3000 filmer!


Hvorvidt kampanjen er perfekt skal ikke menes noe om av meg, men det er verdt å merke seg hvorfor det er blitt laget 3000 legofilmer.
Du trenger ikke lage en komplett film. Du velger scener, og legger på dine egne tekster.
Det er Lego, du kjenner universet.
Det er Lego, fantasien og lekenheten blir umiddelbart stimulert.
Det går rasende fort.
Det ligger en gulrot og venter i form av en konkurranse.

Personlig tror jeg (ut i fra en del av filmene som er laget) at mange strengt tatt ikke bryr seg med konkurransen, men er strålende fornøyd med å lage en morsom legofilm med egen unik tekst.

Det eneste virkelig ubrukelige med kampanjesiden er adressen: http://woxcamp01.wox.no/mediafront/visitdenmark/?guid=882e092f-1a51-49a8-a8ad-8c7de7581d45. Dette er unødig. Jo, de har en kort adresse også, men det hjelper ikke når denne popper opp i nettlseren min. Ikke spesielt delbar. Sånn, da har jeg sagt noe kritisk. Og så burde det selvsagt vært mulig å dele filmene på blogger og andre sosiale medier. Nuvel.

Til sammenligning har det gått en annen kampanje i vinter med større reklamebudsjett. Tine sin No Milk Today. Kjempefine TV reklamer, litt You Tube spredning har de også fått, men deltakerelementet har de ikke fått til. På nettsiden kan du laste opp dine egne "klønefilmer". Men hvor mange er det som har slike? Og hvor lekent er det? Spiller det på vår fantasi og involvering? Med knapt 200 innsendte filmer tror jeg vi kan si klart nei.

Lager du reklame hvor du ønsker involvering så tenk litt på disse eksemplene. Gjør det enkelt å delta og er det ikke lekent er det ikke verdt tiden vår. Så enkelt er det, men akk så vanskelig å gjennomføre.

God påske.

Ingen kommentarer: