søndag 3. mai 2009

Flasketuten peker på Island

Til tross for en elendig økonomisk situasjon har ikke reklamen forsvunnet fra sagaøya. Det viser seg at folk fortsatt handler. Spesielt drikkervarer. Det er en kjensgjerning at når vi mennesker ikke har det tipp topp har vi en tendens til å ty til flaska. Ikke rart at islandske myndigheter velger å kjøre en holdningskampanje vedrørende drikking akkurat nå.
Jeg skal ikke engang forsøke å mene noe om hvorvidt kampanjen er god utifra et holdningsperspektiv. Det er derimot den kreative digitale løsningen som fortjener ros. Flasketuten peker på.
Hvorfor er dette bra? Hvis man tar utgangspunkt i hvor vanskelig det er å lage bannere som intuitivt klarer å formidle interaksjonsforståelse, er det vanskelig å si at dette er en dårlig ide. Til og med uten språk er denne løsningen 100% opplagt. Du skal spinne flaska.

Når du har gjort det får du se utfallet av dårlig drikkekultur. På et tilfeldig sett. Dette understøtteter problemet med feil bruk av alkohol. At dine valg kan få tilfeldige og tragiske konsekvenser. Dette elementet kunne helt sikkert vært gjort ennå bedre, men med tanke på at du aldri trenger å forlate nettsiden du ser annonsen på for å ta med deg budskapet er det vanskelig å sutre for mye.





Tilbake til språket. Her er et tips til alle som jobber med design og kommunikasjon. Hvis det du formidler er forståelig til tross for at det står skrevet på et uforståelig språk er du inne på en virkelig god visuell løsning. Nettet er først og fremst bygd på interaksjon mellom nett og bruker. Denne bør være så visuelt forståelig som overhodet mulig. Kort oppsummert. Trenger du å skrive "klikk her" har du gjort en dårlig jobb. Leseren bør umiddelbart forstå at det er meningen at man skal klikke eller gjøre en form for interaksjon.

Et siste hjertesukk hva dette angår. Siden jeg har tilbragt flest av mine yrkesår innen spillbransjen lærte jeg i det minste et par smarte ting hva brukergrensesnitt og interaksjon angår. Spiller du ikke spill er det bare en ting å gjøre og det er å begynne umiddelbart. Ikke bare fordi det er gøy, men fordi du kan lære usedvanlig mye om å skape intuitive løsninger. Hvor gøy er et plattformspill hvis det må stå forklaringer på hvordan du skal komme videre hele tiden? Ikke moro. Alvorlig talt. Begynn å spill. Islendingene gjør tydeligvis det. Sannsynligvis er det det smarteste man kan gjøre når det er så mye negativt rundt en.

Ingen kommentarer: