mandag 29. juni 2009

Hvordan gjøre bloggsuksess? Hva 100 innlegg har lært meg.

Hva gjør en blogg suksessfull? Kvalitet, kvantitet eller en kombinasjon? Enhetlig eller kaotisk?
Etter å ha gravd meg grundig ned i folkemedia i en årrekke har jeg konkludert med at det finnes ikke standardsvar. Standardsvar fungerer bra for regnskapsavdelingen men i de fleste andre sammenhenger så er det evnen til å bruke sitt utdelte intellekt etter beste evne for å gjøre noe bedre for det felles beste som gir langvarig lykke.

Nå som denne bloggen har eksistert et par år og har rundet (trommevirvel) 100 innlegg er det på sin plass å dele fra kunnskapstreet. Rask summering indikererer klart og tydelig at denne bloggen publiserer i snitt ett innlegg i uken. Mange steder leser man at du må skrive oftere. Dette er en sannhet med mange modifikasjoner. Innhold er og forblir nøkkelen til interesse. Dette gjelder ikke bare på blogger men også twitter. Som du bør ha skjønt forlengst er svært få opptatt av alt du gjør. Skriver du om noe du brenner for (altså ikke katten min og meg) så bør du sørge for fokus på dette emnet og ikke ethvert innfall du måtte ha.

En rask titt i Google Analytics (et strålende statistikk verktøy for bloggere) avslører nådeløst hva som har skapt interesse og hvorfor på Norvegiasyndromet.

Her er Topp 5 listen over mest lest på Norvegiasyndromet (inkluderer dessverre ikke lesing fra forside).

1. Guide til blogging
2. Elf Yourself en av tidenes mest populære viralkampanjer
3. Ja til nakenbading, om aktivisime i folkemedia
4. Moods of Norway i Little Big Planet, Moods trenger hjelp snarest hva gjelder nettmarkedsføring!
5. ICA økodans, et viralt fenomen i Norge

Men Niedzwiedzki, er en guide til blogging innertier i forhold til innholdet generelt? Nei, men det innlegget var en test. Og en slags julegave. Og det hyggelige er å lese diverse ukjente bloggere takke for de gode tipsene og spre de videre. Guide til blogging beviste om ikke annet enn at gode overskrifter kan skape god organisk trafikk fra Google. Så da var det vel ikke helt skivebom alikevel.
De fire neste på topplisten er typiske norvegiainnlegg. De refererer til det jeg liker å kalle Spredbart media og folkemedia. Med andre ord er ikke tradisjonell reklame (bannere o.l) like populært. Kan det tolkes dithen at det som det snakkes mest om er også det som leses mest? Og at tradisjonell reklame ikke har samme tyngde over den digitale sladrehekken?

Nok innadventhet. I samme periode som denne bloggen har sittet på Google sitt bloggernettverk har antall lesere til dette nettverket nesten doblet seg i Norge. Vi snakker om 750 000 måndelige lesere (ref ComScore mars 09). Blogging vil ikke forsvinne med det aller første. Skulle du vurdere å benytte blogging som en del av markedsføringen av deg som individ eller merkevare er det ingen grunn til å holde igjen. Det krever bare masse innsats, tid, sterk meningsbæring, en penn med litt personlighet og stamina.

Så hvordan gjøre bloggsuksess? Først må vi bli enige om hva en katt er verdt? Den samme katten, sett med to forskjellige sett med øyne. Kan den få samme verdi? Regnskapsavdelingen vil nok hevde at det finnes en formel.

I mellomtiden takker jeg ærbødigst for din tid og håper du fortsatt finner veien til Norvegiasyndromet.

Nuvel. God sommer.

1 kommentar:

Kjerstis innspill sa...

God sommer til deg også!
Og tusen takk for 100 gode inspirasjonskilder.Veien til blogging var veldig god og er heldigvis brukt som en mal av mange. Min egen blogg er i sakte utvikling, jeg er på verdien av en katt regnestykke enda og skal etterhvert bevege meg videre. Inntil da må jeg bare takke i all ærbødighet for alt jeg kan lære og få med meg av andre, blant annet deg. Takk for at du har laget katteregnestykke og for at du er opptatt av å dele verdifullt innhold og ikke holde kunnskapen din for deg selv. Det er gjennom sånne som deg at verden blir større og at himmelen kan være tak og det er jeg veldig takknemlig for.
Så hvil deg nå kjære deg og lek deg gjennom sommeren. For alt jeg vet blir det en morsom bildeserie som en gave fra deg til alle oss andre.