mandag 5. oktober 2009

Finnes det greie norske selskaper?

Har du hørt begrepet Gift Economy mye i det siste? Med tanke på hvor mye det preger den digitale revolusjon ville det ikke forundre. For sikkerhets skyld, her er kortversjonen: Du gir/deler noe f.eks penger, tid eller ditt kloke hode og håper uselvisk at det vil komme noe godt ut av det. Kanskje for deg, kanskje for noen andre, kanskje for hele verden.


Et eksempel er at du lager en applikasjon for Google (med deres API verktøy) som millioner av mennesker tar i bruk. Du tjener ikke noe på det, men ditt rykte som følge av dette vil sannsynligvis medføre en eller annen gevinst.
Dette er ikke noe nytt, det har bare vært litt glemt eller fortrengt. Og det er ikke bare enkeltindivider som deltar i denne "økonomien", også bedrifter gjør aktiviteter uten tanke på umiddelbar profitt.

Kjenner du noen norske bedrifter som viser atferd av denne type? Stormberg er allerede notert (gir arbeid til folk som sliter med å komme inn i arbeidslivet, gir penger til veldighet osv). Det må ikke være bedrifter som gjør noe som passer definisjonen over helt nøyaktig, men de må gjøre noe som i det minste på kort sikt viser uselvisk holdning. Selskaper som genuint bryr seg om noe mer enn dagens salg. Finnes de i Norge?

Tips er svært velkomne, enten som kommentar på denne posten eller direkte på min gmail. aimarnb.
Tipsene vil benyttes i et foredrag jeg skal holde på årets fagkonferanse til Mediaforum 29 og 30 oktober, og du belønnes selvfølgelig med referanse i presentasjonen (passende med tanke på temaet...).

Planen er også å belyse dette her etterhvert i mer detaljer også.

Gavebildet er publisert under CreativeCommons, og er tatt av McLoy.

2 kommentarer:

Erik sa...

Bra artikkel, Aimar!
Sjekk ut www.tn.no. De byr på konkrete treningsopplegg, kostholdstips og annet relevant innhold for de som er glade i år trene. Uten å forlange noe. Jeg tipper de selger mye i webshopen sin allikevel. Et selskap til etterfølgelse for mange.

Aimar Niedzwiedzki sa...

Takker Erik. Dette blir tatt med i presentasjonen.