Skulle du lure er ikke Chatroulette årets Facebook dødare. Det er et fenomen. Et fenomen vi kommer til å elske å hate. I ikke alt for fjern fremtid. Akkurat nå har noen vært smartere enn deg og meg og sett muligheten til å ri på roulette bølgen.
For noen dager siden diskuterte Jan Omdahl (fra Dagbladet) og jeg sosiale media med en gruppe nærlingslivsledere. Jan trakk fram en video av en rulettspiller som improviserte pianomelodier og sang derogda komponerte strofer til sine "motspillere". Merton var hans navn, og kunne på mange vis minne om Ben Folds (smart popper). Spekulasjonene har gått, og Ben Folds så sitt snitt til å ri bølgen. Han besvarte Merton sin ekstremt populære youtube video live på konserter.
Dette eksemplet fikk meg til å tenke. Ben Folds har blitt sett av flere (millioner) mennesker via Chatroulette klippene enn noen av hans plater har klart å selge. Hans fans har fått noe ekstra å snakke om, og er i disse dager ambassadører med stor A. Ben Folds selger sannsynligvis plater og konserter som følge av å ha forstått et fenomen og ri bølgen.
Via Adweek fant jeg flere referanser til merkevarer med sterk innovasjonsvilje, spesifikt i Chatroulette. Travelocity har en gnom som holder opp tekstplakater (I would rather be in Rio o.l) og har blitt sett av over 100 000 mennesker. Burger King puttet selve King inn i ruletten og reklamerte for en rabattside. Nei, ikke spesielt sexy, men noen ganger er evnen til å snu seg rundt å handle vikigere enn å være kløktig.
Så da er det store spørsmålet for deg og meg. Er vi flinke til å ri bølgen? Eller sitter vi i ettertid og berømmer andre for deres kløktighet.
For egen del bruker jeg stadig mer tid på digital meteorologi. Kan nevnes at Foursqaure er så godt som fortsatt urørt for norske markedsinitiativ. Og det til tross for at det har vært en snakkis i flere måneder.
Nok snakk. Ut og let. Lykke til.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar