Det første er Brun & Blid. Finn en feil på dette bildet.
En gang var nok navnet til solariumkjeden Brun & Blid passende. Det passet med tidsånden. Tidene forandrer seg, men navnet blir du ikke kvitt. Hva skjer da i dette tilfellet når bruning plutselig skal ha likheter med det generelle motebildet og du skal ha moderne motebilder til å markedsføre kjeden? Du får da et reklamebilde som ville passet bedre for et kjedenavn som Brun & Mutt. Bør Brun & Blid rett og slett forandre navn snarest til noe som ikke opptar tidsånd men alikevel uttrykker innholdet eller er simpelthen bare fengende? Zara sier for eksempel ikke mye om innholdet i kjeden. Det er alikevel svært få som ikke vet hva innholdet bak navnet er?
Det er en islandsk lueprodusent som også har gått i humørfella. Hufur sem hleija, eller Luer som ler på godt norsk lager barneluer av den muntre typen. Vanskelig å tro på bildene av barna de bruker i reklamene sine, for de ser ut som bortskjemte sutreunger. "Nei, jeg vil ikke smile til kameraet."
En annen grunnleggende markedsføringsfeil jeg fant på Carl Berner er fra trimsenterbransjen.
I samme gate ligger 2 forskjellige kjeder med relativt likt innhold. Hvis du noensinne har gått forbi et slikt senter har du helt sikkert lagt merke til ballongene de bruker for å signalisere at "her er vi". I utgangspunktet koselig det. Så hva er forskjellen fra foregående bilde til dette?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar