mandag 18. august 2008

Ord & uttrykk: Folkemedia

Etter flere måneders dvale på spalten Ord & uttrykk var det på tide å finne fram den reviderte ordboka igjen. Dagens ord er Folkemedia. Folkemedia er hva jeg mener er et godt norsk ord for de engelske begrepene User Generated Media (UGM) eller Social Media. Ett og samme uttrykk for to engelske? Med tanke på at vi har en tiendel så mange ord på norsk som engelsk mener jeg det er akseptabelt.

Hvorfor folkemedia? Fordi en herremann fra NRK på et foredrag snakket nedsettende om begrepet brukergenererte media (skapt av markedsførere). Og jeg er helt enig. Det høres ikke ut som noe personlig og gledelig. Det høres data ut.

Hvorfor folkemedia 2? Fordi folk som Siv Jensen har tatt et ballegrep rundt Folk flest som et definerende begrep?! Vi må stjele folk tilbake til folket slik at begrep som Folk flest får vannet ut sin mening tilstrekkelig til at politikere og andre mindrevitere ikke kan ta det til inntekt for sin svake retorikk og politikk. Siv Jensen er bare et eksempel fordi hun bruker begrepet så himla mye, ikke fordi at hun er en dårligere eller bedre politiker enn andre på tinget.

Hvis du synes folkemedia er et god betegnelse på medier som Nettby, Picasa, LastFM og YouTube og så videre, setter jeg pris på at du lenker til dette innlegget, men viktigst av alt bruker det selv. Både på nett, i presentasjoner og i jobbsammenheng. Det tar tid å etablere ord, men jo flere vi er sammen jo raskere går det. Det er nettopp styrken i folkemedia...

Nå slår det meg at uttrykket "det høres data ut" nesten krever en egen spalte senere og at "mindrevitere" var et deilig sarkastisk begrep for gode debatter litt ut på bayeren (kvelden altså).

Som alltid, skriv en kommentar hvis du har egne ord & uttrykk. Har du meninger om Folkemedia kom med de. Trenger brukergenererte media et bedre ord er i hvert fall jeg lutter øre.



For de som måtte være nysgjerrig på bildet. Mine skriblerier er laget på et Bamboo tegnebrett (hjemmeversjon) med programmet Scribble.

1 kommentar:

Helge Tennø sa...

Helt enig i at "brukere" er et begrep som hverken bringer sammenheng eller motivasjon inn i diskusjonene, og finner det derfor selv unyttig når en snakker om løsninger.

Personlig benytter jeg meg av begrepet "deltagere". Deltagere er tilbydere og skapere av innhold, formgivere og distributører av din merkevare.

Derfra blir det derfor "Deltagerskapt innhold" og "deltagerstyrte nettverk".

En analytiker på Opinion beskrev vår tid også som "Deltagersamfunnet" - som jeg syns var veldig beskrivende.

"Folkemedia" får jeg ike helt taket på. Det er for meg litt lite beskrivende, men et godt inspill :o)