fredag 29. august 2008

Nike flytter grenser og Tiger Woods går på vann

Hvor lenge siden er det du første gang hørte noen snakket om at TV og nett smelter sammen? At TV skal bli interaktiv? Hvis du vanker i nerdemiljøer som meg er det flere år siden. Men det er fortsatt lite å skrive hjem om. Personlig har jeg ikke noe problem med det.
Nike derimot ser ut til å ha mene at det er på tide å gjøre noe med alt snakket. Og som vanlig sitter det noen bakmenn fra blant annet byrået W+K i bakgrunnen og imponerer. I forbindelse med OL lanserte Nike en kampanje hvor fokuset var på å vise fram idrettshelter som viste mot og styrke.
TV reklamen har også gått i Norge, men da statistikken sier at vi bruker mindre tid på TV så kan du se den her hvis den har gått deg hus forbi.



Fin ikke sant?
I følge diverse analytikere "vant" Nike knepent foran Adidas i slaget om Bejing OL og Kina. I Vesten var det kanskje en walkover? Tilbake til saken, det er ikke TV reklamen som egentlig er spennende, derimot kampanjesiden reklamen referer til.



Nike har her gjort et glimrende grep i å inkorporere TV reklame med nett. Kanskje ikke på en ventet måte, men brilliant er den. Når du ser reklamen på nettsiden er den interaktiv og du kan klikke på navnene til alle idrettsutøverne og lese historien bak. Som sagt brilliant. Engasjerende. Troverdig. Ekte (i mine øyne). Kunnskapsdeling (for en historieløs tulling som meg). Observer og sug til deg all læring og inspirasjon du bare kan.

Koblingen til neste sak er at EA og Nike ofte benytter samme reklamebyrå. Vi er inne i sportspillsesongen og Tiger Woods PGA Tour 09 er på utgiverlisten. I stedet for en tradisjonell TV reklame har EA SPORTS en viralfilm ute som sprer som en norsk skogbrann (altså skikkelig bra).
I fjorårets utgave av spillet var det (eller var det ikke?) en bug i spillet hvor Tiger går på vannet. ”Levinator25” postet i fjor på YouTube det han trodde var en teknisk feil i golfspillet, Tiger Woods PGA Tour 08, der Tiger Woods sto på vannet og slo til ballen. Det ble kalt ”The Jesus shot” og har flere hundre tusen visninger på You Tube.
EA gir via den virale filmen ”Tiger Woods 09 – Walk on the water” svar på tiltale.
”Levinator25, du tror tydeligvis at ditt Jesus shot var en feil i spillet”, begynner filmen. ”Det er ikke en feil, han er bare så god”
Ser man på responsen fra seerne på YouTube kombinert med det faktum at filmen allerede har oppnådd til nå mer enn 1,5 millioner visninger. En real komersiell viral suksess igjen for EA (de gjorde det stort med FIFA Street tidligere i år).


Takk til Hans på EA for bakgrunnsinfo.

2 kommentarer:

Leo Brunvoll sa...

Nok en gang er EA helt suverene med sine viralfilmer! Tiger Woods er da også en helt suveren spillserie som har stjålet myyye av tiden min, men aller mest gleder jeg meg til dette: http://www.youtube.com/watch?v=0mNB-SXZMi4 ...også CoD5 da :)

Hans Moe sa...

Ingen årsak kompis!