søndag 21. september 2008

Leger uten grenser gir tid en verdi

Hva er din tid verdt? Hvor mye er du villig til å gi til noe som er viktig? Hva er viktig for deg? Verdien av noe, enten det er en god kopp kaffe eller tiden du står og stanger i kø settes av deg, oppleveren av denne tiden. Personlig mener jeg at mange som frivillig står i bilkø gjør det fordi de får verdifull kvalitetstid med seg selv (ikke noe mas fra familie og jobb), men det er en avsporing fra noe jeg opplever som adskillig mer verdifullt og det er den nye kampanjen til Leger uten grenser.
Stein på Dinamo (ideunnfanger for dette gode håndverket) har gitt meg noen oppdateringer underveis på utviklingen av denne kampanjen. Ideen er på grensen til banal. Gå inn på kampanjesiden til Leger uten grenser, se eller hør et klipp, du velger en tidslengde og voila har du gitt av din tid. Hvorfor er dette så smart? Fordi LUG trenger at du og jeg skal forstå og vite hva slags utfordringer de står ovenfor hver eneste harde arbeidsdag og på denne måten bli mer bevist på hvorfor støtte de.
Personlig synes jeg dette er et godt stykke markedsføringsarbeid som fortjener annerkjennelse.


Etter å ha sett og hørt mer om Leger uten grenser sitt arbeid er i hvert fall jeg overbevist om at dette er en sak verdt å støtte. Foreløpig har folk "støttet" LUG med 800 000 sekunder. Bare denne helgen er det gitt 150 000 sekunder.
Og for å sette ting i perspektiv. Velger du å se en av de lengre klippene (385 sekunder film) tilsvarer det et reklamebrekk på TV. Du har råd til å gi den tiden til å bli litt klokere på et emne viktigere enn McDonalds sine dumme bjørner (fra reklamefilmen).
Kudos for å bruke verdens vakreste band som bakgrunnsmusikk, Sigur Rós, på nettsiden.
Bruk litt av tiden din fornuftig i dag. Besøk den enkle men viktige kampanjesiden til Leger uten grenser.
Hvis klikkrate på et banner kan si noe om man treffer med et budskap kan jeg legge til at de har langt over det dobbelte i klikkprosent på denne kampanjen på VG, enn hva som er vanlig i 2008.
Legg gjerne igjen en kommentar om du synes de er inne på noe med denne kampanjen eller om du finner den gjennomsnittelig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig med deg, dette er en god kampanje. For meg som ikke ser på tv eller radio dog, var innlegget ditt det første jeg så om den. Har de vært aktive på nettsider også?

En god kampanje og en viktig sak!

Anonym sa...

Hei Petter, hyggelig at du liker kampanjen. Jeg jobber i Dinamo, som står bak den. Ja, kampanjen har vært ganske tungt tilstede på de store nettavisene + radio, dog ikke tv (for dyrt). Mange har også fulgt oppfordringen på siden om å dele linken med andre, men siden "alt" på nettet nå inneholder slike oppfordringer er det nok mange som ikke ser at det å dele med andre er (minst) like verdifullt for Leger Uten Grenser som de sekundene man gir selv. Hvis du er på Facebook kan du jo også støtte kampanjen (og bidra til å distribuere den) ved å delta i gruppen med samme navn som kampanjeslagordet; "Færre dør når flere vet". Uansett tusen takk for sekundene du har gitt.