mandag 20. oktober 2008

Kan man reklamere for noe bedre på noe dårligere?

Vet du hvor mange reklamer du ser på TV som handler om hvor fantastisk bra det er med full HD TV og hvor lekre bilder du får ved å motta digitale TV sendinger? Det er egentlig ganske absurd for sannsynligheten er stor for at du ikke kan se disse reklamene på en skjerm som er god nok til å bli imponert. Hvis du skulle ha det, er det da mulig å friste deg til å skifte? Neppe.

Lurer du på hva jeg mener kan du prøve å nyte denne reklamen fra Pioneer.



Nå er det selvsagt litt bedre kvalitet på tradisjonell TV enn denne versjonen hentet fra YouTube. Men går det an å vise bilder som liksom skal være bedre enn hva du faktisk ser. Altså vise noe som er bedre på noe dårligere? Nei.

Heldigvis fins det flere måter å løse dette på. Her er tre:

1. Referer til muligheten til å se filmen i riktig kvalitet på en nettside. På nettet kan du kjøre på med full HD stort sett hele tiden, ergo vil reklamen bli bra der. Med litt flaks sitter seeren med en laptop i fanget (ser selv Stephen Fry i USA samtidig som jeg skriver) og har muligheten til å surfe rett inn til ditt vidunderkammer.

2. Dropp TV reklame, kjøp heller reklame på nett hvor du kan vise HD filmer. MSN for eksempel tilbyr dette. De fleste mediahus liker penger så skulle ikke forundre meg om det er mange andre du kan forhandle deg fram til HD visninger. Dette er min personlige favoritt og blodig opplagt.

3. Vær inspirerende i stedet for forklarende (eller desperat overbevisende). Når Canal Digital velger å vise meg close up av en idrettsutøver i slow motion blir ikke bildet skarpere uansett dramamengde. Det er fortsatt på min TV og jeg vet hva den duger til. Det første varemerket som slår meg som eksemplifiserende for inspirerende er Sony og deres Color Like No Other kampanje. Her er siste skudd på stammen. Kanskje ikke på høyden med ballene i SanFran men milevis bedre enn Kuro.



Nå er det nedgangstider så større og bedre er kanskje ikke like aktuelt på TV fronten. Lurer på hvordan TV reklamene for de nye 24 tommers LCD TV'ene som får bildet til å virke større enn noensinne kommer til å være. Nei, kanskje best å la være.

Kjenner du til andre eksempler på reklame hvor noe bedre selges med ett "dårligere" media er det som alltid bare å kommentere i vei.

2 kommentarer:

tord sa...

Annonsering for søkemotorer (Kvasir) på TV er jo alltid en slager spør du meg. Kan ikke huske å ha sett Google på TV for å si det slik.

Sigurd J. Vik sa...

En annen variant i sjangeren er forskjellige ISPer som har avertert for superraskt bredbånd på internett (med de med tregt bredbånd for øyet).

Nettannonser gir jo selvfølgelig litt større spillerom ifht. å dramatisere raskt/tregt, men man kan jo spørre seg om det beste alternativet når man ikke går i Sony-retningen er å gi en forståelse av at det produktet man har suger? (av typen "det du laster ned nå kunne gått mye kjappere med ÜberADSL" e.l.)

(En annen ting jeg har merket meg er at når man ikke finner helt ut av hva man skal si så må man ihvertfall ha med en steilende sort hest i månelys. Arketypen for kvalitetsprodukter, tydeligvis... Tror jeg kjøper meg en Sony-TV, jeg).