mandag 6. oktober 2008

3 sitater enhver digital markedsfører bør pugge

Det er på sin plass å være litt alvorlig. Verdens økonomi er på felgen, reklame har dramatisk mindre effekt i dag enn på 80 tallet og noen vil ha tilbake dobbelkneppdressen i motebildet.
Så mye for alvorligheten. Nuvel. Tygg uansett på følgende 3 sitater (publisert høsten 2008).

Consumers are no longer one set of tastes and preferences. They are a bundle of them. We should segment this consumer the way we segmented markets some years ago. Markets aren't monolithic. Consumers aren't either.
Grant McCracken forfatter av Transformations: Identity Construction in Contemporary Culture.


We must engage with individual people, reaggregating consumer audiences based on their passions (think moms, travellers, dog owners)...we can connect with people in the short term and develop relationships that turn buyers into advocates for the brands we serve.
Laura Desmond fra Starcom MediaVest

Lego is so wonderful nostalgic. As an only child Lego and I had lots of good times together when I was younger. My parents spoiled me with Lego blocks as a kid. I had like Lego worth at least a half Chanel bag. That probably explains why I've became such a geek.
Fra bloggen til Natalie 21 år bosatt i Oslo.

Google Lego 50th Anniversary Inspiration

Skulle det fortsatt være uklart hva markedsførere må innføre umiddelbart? Evnen til å lytte til hver og en av oss som kjøper og mener noe om hundrevis av merkevarer. Og ikke minst forstå hva en målgruppe er i dag. Opererer du fortsatt med 18-35 år, med et sted fullt av spenn og huet under armen som målgruppe MÅ du ta grep.
Natalie er nostalgisk til Lego. Jeg har planer om storinnkjøp av Lego til et lite hobbyprosjekt jeg har begynt å plundre med. Og min nevø på 3 år synes klossene har fabelaktige farger og har ikke tenkt videre over Lego enn det per dato. Prøv å forklar meg hvordan du som markedsfører kan snakke til oss alle tre samtidig?
Her er et lite tips: Ikke tenk på alder og inntekt. Se på hva som trigger vår fasinasjon for produktet. Se hva slags historier vi skaper med produktet. Og når vi snakker til deg så bør du værsågod å lytte.
Hvis du har lyst til å gjøre en artig lytt? Ta en tur til Flickr og søk på Tag's med Lego. Tror du skulle ønske du jobbet med den merkevaren nå..

Jeg lover å komme mer omfattende tilbake til dette temaet utover vinteren. I mellomtiden, tenk litt på disse sitatene. Så tar vi en diskusjon når kulda for alvor har satt inn.

3 kommentarer:

Sigurd J. Vik sa...

Som en fyr som har kommet litt sent inn på den rent strategiske delen av reklamebanen så undrer jeg meg litt over hvem det egentlig er som forholder seg til de gamle segmenteringsmodellene?

Jeg har vokst opp i noen miljøer med folk med veldig sterk pasjon for enkelte ting, sånn som snowboard og fisking og sånn. Noen ganger fra samme sted og bakgrunn, andre ganger helt ulike men med samme sterke pasjon for det de driver med. Uansett enklest å få tak i gjennom å snakke om noe de er interessert i... :)

Anonym sa...

Er ikke cluet å forstå hvordan ulike mennesker kommuniserer med hverandre og deretter forsøke å involvere seg i diskusjonen?

Aimar Niedzwiedzki sa...

Å forstå hva folk sier er helt klart absolutt nødvendig. Med den semantiske web'en har vi fått en utmerket mulighet til å lytte. Evner man å ta inn over seg den strømmen av konversasjon er man godt i gang. Og som anonym sier, da vil man også kunne bidra gjennom involvering.
Det høres enkelt ut, men det er krevende i praksis.