mandag 27. oktober 2008

Battle Royale: Get A Mac Vs I'm A PC

I høst har det brutt ut en merkelig markedsføringskrig. Merkelig fordi den er mellom Microsoft og Apple og det er Microsoft som følte seg truet og har gått etter lille prinsen for å si at det er dårlig gjort at du ler av oss.
Egentlig er ikke dette rart hvis Apple hadde vært nummer 2 i kategorien, men de er knepent nummer 3 i USA og 4 eller 5 i Europa. Andeler på under 15% av markedet skulle da ikke være grunn til bekymring? Kan det rett og slett være at MSFT føler seg mobbet, latterliggjort og ikke finner seg i det lenger?
Tidligere i 08 fikk superbyrået Crispin Porter + Bogusky ansvaret med å få slutt på at designtølpene bak de skinnende metallikonene med eplelogo skulle få smake sure frukter. I et intervju med Fast Company sa Alex Bogusky at "Apple's done a really good job of repositioning Microsoft. We're merceneries. You can pay us to go after anybody."
Nå har Bogusky sittet på sin reklamemac lenge nok og laget et ekte leiesoldatprdukt.



Angrep er ikke alltid det beste forsvar. I hvert fall når den lille epleprinsen nærmest blir takknemlig for at reklamen gir ennå flere grunner til å harselere med den store kjempen.



Dette er en merkelig markedsføringskrig. Den lille leker med den store. Spørsmålet er om den lille blir for arrogant? De kan gjøre feil de også. De gjør feil stadig vekk. Ikke like store som Vista, men fortsatt feil. Og kan de bli så store i folks oppfatning at de ikke er stilige nok for innovatører? Foreløpig har ikke Crispin Porter + Bogusky klart å vinne mange supportere for sitt arbeid med I'm A PC. Men hvis det neste mykvaretilbudet fra Microsoft leverer på linje med hva konkurrenten tilbyr er kanskje ikke denne strategien så gal som den kan fremstå i dag.

Som en liten bonus har jeg funnet fram en reklame Apple kjørte i høst på New York Times sin hjemmeside. De gjør en bommert . Hvilken?

video

Lyd. Denne reklamen blir lite spennende uten lyd. Fortsatt er det slik at på arbeidsplasser er det ikke vanlig å surfe med lyd. Så mye sjarm har ikke reklamen at folk hiver seg over volumkontrollen. Bortsett fra lydtabben er den riktig så bra. Bruken av to mediaflater i interaksjon skaper god oppmerksomhet. Med litt kjappere vei til poeng og en løsning uten lydavhengighet kunne dette blitt et nøkkelplagg i høstkolleksjonen.

Dagens extratrekning: Mer godt Battle Royale stoff fra eplehuene finner du på denne You Tube kanalen med svært god frekvens på oppdateringer.

Ingen kommentarer: