Du har kanskje sett den nye TV reklamen til ICA hvor Marius har laget en økodans? Da har du kanskje lagt merke til at sluttplakaten reklamerer for at du kan lage din egen økodans, og et raskt søk i bloggsfæren antydet at mange hadde latt seg inspirere.
ICA har ikke bare hyggelige karakterer i reklamen, deres markedsjef Christian Erga, var også imøtekommende ved å dele litt informasjon om kampanjen. Men først kan du se meg i fyldig utgave gjøre økodansen på kampanjesiden.
Christian kunne opplyse at de bruker det svenske byrået King til å lage sine kampanjer.
Har det vært godt besøk på siden?
- Ja, kampanjesidene har vært svært godt besøkt med ca 300.000 etter de første tre ukene. Det som også har vært viktig for oss er at mange har også faktisk gått videre til ica.no for å lese mer om produktene.
Er denne kampanjen rettet mot yngre målgrupper, eller er det generelt om å øke oppmerksomhet mot kategorien øko?
- Primært så er kampanjen laget for å skape oppmerksomhet rundt vår nye serie med økologiske produkter. Vi kunne lagd en lik kampanje som "alle andre", men følte at vi ønsket å gjøre det litt morsommere og skape litt mer oppmerksomhet.
Christian kunne videre informere at de nærmer seg 250 000 økodanser og at de underveis gjorde kampanjen mer "facebook" orientert ved å legge til en spesifikk knapp for dette. Dette er et eksempel til etterfølgelse. Evnen til å snu seg raskt for å forbedre matriell er noe vi alle kan bli bedre på.
Et element jeg savner er muligheten til å lime inn filmen på blogger og lignende. Filmen inneholder klare I Love Eco elementer så i mine øyne ville den fungert som gratisreklame, men siden dette tydelig har blitt en suksess uten, kan man vel ikke si at ICA gjorde en direkte feil.
Pluss i boka for sømløs teknisk løsning, bruk av humor i forbindelse med økobudskap og godt integrert i den totale kommunikasjonen til ICA.
Kampanjen er forøvrig også blitt plukket opp av den internasjonale reklamebloggen Adverblog.
Nok snakk, gå og kjøp økomat.
1 kommentar:
Fantastisk kampanje og ikke minst en veldig fin forlengelse av tv-konseptet.
Men så spørs det om timingen er riktig for å sette fokus på økologisk mat.
Kanskje spare-dansen hadde vært et smartere konsept?
Legg inn en kommentar