tirsdag 25. november 2008

Elf Yourself fra OfficeMax er tilbake

By popular demand som de sier i USA er tidenes kanskje mest virale filmproduksjon tilbake.


For de som ikke skulle kjenne til Elf Yourself fra Office Max kommer et raskt tilbakeblikk. Office Max er en kjede hvor du får kjøpt alt du trenger til kontoret, inkludert hjemmekontoret. Litt som Binders i Norge. Kjedelig kjede med andre ord. Men Office Max er ikke kjedelige. De lager applikasjoner til iGoogle, viralfilmer med humor og ikke minst står de bak Elf Yourself.
Dette er tredje året hvor de lar oss plassere våre mer eller mindre tiltalende hoder i musikkfilmer hvor vi får en moderne amerikansk alvekropp og kan ønske våre venner og kjente en god høytid med absurde videoer. Mer enn 10 millioner mennesker har vistnok laget en Elf Yourself video.
Og i god tradisjon under mottoet Sharing is Caring har jeg pinlig nok laget min egen video. Det heller pinlige men litt morsomme resultatet finner du her.



Det er ingen tvil om at dette har en sjarm og jeg forstår godt at dette har en såkalt viral effekt. Det interessante fra et markedsføringsperspektiv er at produsenten JibJab krever 4 USD for at jeg skal kunne laste ned filmen til odel og eie. Pussig nok finner jeg dette nesten OK. Fordi at du kan også embedde (lime inn snutten) direkte fra kampanjesiden, og spre ditt muntre budskap uten å ha den originale filmen.
Office Max har opplevd at en markedsføringsaktivitet har gått fra å være nettopp det til å bli et fenomen. Styrker dette merkevaren eller blir dette en jippo som de mange desperate julekalenderene vi ser i Norge? Sjarmerende, tja, merkevarebyggende, nja. (Høflig sagt...).
Office Max har gjort et grep som gjør at dette faktisk får en markedsføringsverdi og det er epost. I etterkant av at man registrerer seg for å lage denne latterlige alvevideoen mottar man en epost med rabattkupong til deres butikker. Ergo klarer de å knytte jippo opp mot å lokke kjøpsfoten mot butikk.


Det er ikke alt ved denne kampanjen som er perfekt, men det er alikevel verdt å se på et par punkter.
Med gode nok produksjonsverdier og lettbeint tiltalende innhold kan du spre oppmerksomheten langt forbi dine tiltenkte mål. Og hvis du først har klart å skape en kobling mot en potensiell kunde så sørg for å gi denne en takk for deltakelsen. Og det har Office Max klart.
Med ønske om færre julekalendere neste år i Norge. God førjulstrid fra Nidde.

Oppdatering: Etter 3 uker var det laget 57 millioner Elf videoer. Må vel kunne sies å være et latterlig bra tall.

Ingen kommentarer: