tirsdag 16. desember 2008
Moods of Norway leker seg til seier på PlayStation
En liten norsk gladhistorie på tampen av året. Moods of Norway har vist dristighet både i klesdesign og markedsføring fra første stund. Ikke minst har de framvist en ekte glede over å leke med sin egen merkevare.
I forbindelse med utgivelsen av det glitrende spillet Little Big Planet har de vist at de kan overføre denne lekenheten til en interaktiv spillplattform. For spillentusiaster har spillet vært etterlengtet, mye på grunn av at du som spiller kan lage dine egne brett som kan deles med andre spillere. Det er nettopp dette Moods of Norway har laget.
Distributøren av PlayStation3 har lenge hatt dialog med Moods of Norway. Markedsjef Morten Christoffersen hos Nordisk Film Interaktiv poengterer at samarbeidet var et bevisst valg. "Moods of Norway passer perfekt for et "useriøst" spill som Little Big Planet. Deres verdier og spillets innhold passer som hånd i hanske. Det var aldri tvil om at dette var et riktig samarbeid."
Så hvordan kan man måle hvorvidt et slikt samarbeid er en suksess. Christoffersen kunne opplyse at bare etter et par uker hadde 1300 personer spilt MoN brettet og slik sett involvert seg i merkevaren. (Brettet tar forøvrig 6-8 minutter å spille). En rekke medier i inn og utland har også skrevet om samarbeidet, men dette er alikevel ikke hvor jeg mener den viktigste verdien ligger. Verdien i å ta kunden på alvor og vise at man har lyst til å være tilstede i hverdagen deres er gull. En typisk PS3 spiller nærmer seg 30 år og har gjerne god spillerfaring. Ved å gi noe gratis til disse, bygger man historier. Historier som kan viderefortelles. Det er sjelden å se så nær perfekte og innovative merkevaresamarbeid i Norge. Desto gledeligere at det er to så bra.
I fare for å fremstå som som nesegrus beundrer må det også nevnes at reklamebyrået til Moods of Norway, Making Waves, fortjenner kudos. Flott å se at norske reklamemakere kan lage gode alternative interaktive løsninger. Mer av dette takk!
PlanB gjorde et intervju med Making Waves som du finner her hvis du vil lese mer om hvordan de lagde brettet.
Hvis du derimot bare vil se en film av brettet kan du ta en titt på denne sjarmerende snutten. Som du kan se. Dette er laget i ekte Moods of Norway ånd.
Siden jeg tydeligvis ikke har klart å vise kritisk sans i dette innlegget er du velkommen til å rette kompasset mot nord hvis du ønsker med en kommentar.
Etiketter:
interaktiv reklame,
merkevarebygging,
Sony,
spill
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar