mandag 22. desember 2008

Slappfisken - årets TV-reklame

TV-reklame begeistrer og irriterer oss daglig med alt fra geniale til de mest utrolig uinspirerte budskap. Slappfisken er basert på en kombinasjon av overhørte meninger, høyst subjektive meninger og likingsfaktor på TV barometeret.
Slappfisken sitt viktigste kriterie er at TV reklamen skal være av en karakter hvor seeren desperat begynner å lete etter fjernkontrollen. Det kan også være at den er så enerverende at vi husker innholdet til tross for at vi oppfatter den som håpløs. Slappfisken er basert på norske bidrag. Internasjonale reklamefilmer blir ikke vurdert.

Her er Topp 5

Femteplass
Riks TV Antennesveis

Dette er langversjonen av reklamen. Du trenger ikke se hele. Mange finner antennegutten sjarmerende. Minst like mange gjør det motsatte. Denne filmen er så tåpelig, overfylt av klisjeer og lavpannet at den klarte å snike seg inn på listen.



TalkMore telefonboks
"Vi putter en halvkjent stemme i en pappboks dere. Lar han lire av seg tull i situasjoner hvor ingen regner med å se pappbokser. Det kommer til å bli en kjempehit dere!" Skulle tro samtalen gikk slik på brainstormingen til denne reklamefilmen. Dumhet har ingen grenser.



Tredjeplass
SheTalks Jungel

Mere mobil. Det fullstendig ukjente operatørselskapet SheTalks påstår at det er en jungel av abbonement der ute. Korrekt observert det, derfor er det med stor undring at noen gidder å lansere ennå et meningsløst abbonement. Denne reklamefilmen klarer faktisk ikke å formidle noe vettugt. Høyst fortjent plass på Slappfisken.



Andreplass
Get Pia Tjelta

Pia er en fin dame. Dessverre er hennes troverdighet som PVR bruker ikke på topp. I hvert fall ikke etter denne TV reklamen. Gjør oppmerksom på at Tshawe sine versjoner over samme lest er strengt tatt like dårlige, så det var Pia sitt vinnende vesen at denne ble valgt inn på listen.



Førsteplass
Mills laksepølser

Dette er en soleklar vinner. Laksepølser er en så herlig idiotisk ide at det å lage reklame rundt det kun kan gå galt. Og det gjør det på en herlig pinlig måte. Klisjene står i så tett kø i denne reklamefilmen at det er et mysterium at ingen i produksjonsteamet sa stopp. De sier selv "3 ting du ikke har sett før". Vi burde å sluppet alle tre. Barnneombud og likestillingsombud burde begge reagert på denne. Noen som har lest artikler om hvilken dundrende suksess dette produktet har blitt?



Bonusfilmer
Årets infomercial

I forbindelse med jakten på materiale fant jeg denne umiddelbare klassikeren fra Fokus Bank. Jeg trodde først den var en fleip grunnet sin usedvanlig falske følelse, men neida, denne er ekte nok.
Utgiver har i det minste vist smarthet ved å ikke tillate at man kan vise den andre steder enn på YouTube (det er tross alt bare verdens største videoside...) så for å se den må du klikke her.

Fjorårets desidert værste TV-reklame
Zon

Hvorfor behandle hele kroppen? Denne har blitt pop på YouTube. Dessverre ikke av de riktige grunnene.



Beste norske spoof
Regien bak Zon

Det er tydeligvis mange som har blitt engasjert av Zon reklamen. En av de bedre amatørreklamene fra Norge på YouTube er nettopp for Zon. Mer av dette!



Har du noen favoritter som ikke kom med på listen? Trackback din egen liste, eller legg til i kommentarfeltet.

2 kommentarer:

Kåre Garnes sa...

Laksepølse-eksempelet får vi håpe er siste krampetrekning fra den gamle markedsøkonomien. Det nytter ikke å skyve ned dårlige pølser i halsen på folk med massive reklamekampanjer.

Pia Tjelta... Undersøkelser fra Millward Brown viser jo faktisk at folk har MINDRE tillit til kjendiser i reklame enn til vanlige folk. (Gjelder generiske kjendiser. Nisje-kjendiser kan fungere. Ingrid Espelid Hovig kan sikkert selge matprodukter)

Hans sa...

Ja, det er bare det at grensen mellom nisje- og nissekjendis ofte kan bli litt uklar... :-)
Bob bob bob og god jul!