mandag 8. desember 2008

Hvorfor lagde ikke Polaroid, Poladroid?

For kort tid siden oppdaget jeg et, ehem, nytteprogram på nettet. Etter en enkel innstallasjon var det bare å dra og droppe bildene over et Polaroid ikon og etter noen sekunder poppet det fram en digital utgave av et gammeldags Polaroid bilde.
Alle effekter var der, rammen, de litt matte fargene, du kunne til og mer riste på bildet for å få det til å fremkalle raskere. Gode minner... På Flickr har dette programmet eller applikasjonen fått 3 000 venner, over 300 000 har lastet det ned fra den offisielle hjemmesiden og brukerne er tydeligvis begeistret.
Her er et av mine offisielle bidrag.
Deserted gas station
Genialt gjort av Polaroid? Nope. Poladroid er laget av en franskmann, bare på gøy. Så hvorfor lagde ikke Polaroid, Poladroid? Fordi Polaroid driver med foto, ikke med dataleker.
I dag vet vi at det ikke er teknologien men innholdet som kommer ut av den som i stadig større grad styrer et produkts suksess. iPhone er et eksempel. Polaroid har i årtier bygget opp en fangruppe som får stadig mindre plass til merkevaren i sin bildehverdag. Men tenk om det var mulig å innstallere en applikasjon på datamaskinen hvor du kunne plukke nøysomt ut hvilke bilder du kunne tenke deg å polaroidisere.


Franskmannen så behovet, men Polaroid kunnet trukket dette ennå lenger. Første ledd kunne være gratis. Fremkalling til ekte bilder kunne kostet. Er ikke det en tjeneste vi fra tid til annen kunne vurdert å benytte oss av?
Hvis en franskmann klarer å få 300 000 Mac’ere (PC versjon er i Alpha just nu), tenk hvor mange millioner selve Polaroid kunne aktivert. 1 USD per bilde, 3 bilder i snitt per kunde, 5 millioner kunder. 15 millioner USD. Grei forretning det.

Hvorfor er omstilling så vanskelig? Hvorfor er vi så flinke til å se farene ved forandring i stedet for mulighetene? Hvorfor kutter vi først på posten nyskaping i nedgangstider. “Folkens, vi må fokusere på kjerneproduketene. Det er tøffe tider og vi må slutte å leke.”
Tallanalyser ville ikke avslørt et Poladroid behov. Bedrifter er i utgangspunktet bygd opp for å videreforedle det etablerte. Professor og forfatter Clay Shirky påstår at bedrifter sin transaksjonskostnad er for høy til at de tillater enkeltvise brilliante ideer. Derfor velger man trygghet og en økonomisk ramme som ikke beveger seg for mye (hverken opp eller ned).
Før dette tar helt av på teorier. I tøffe tider gjør man tøffe valg. Tøffe valg er ikke å vise TV reklamen som ikke fungerte i første kampanje dobbelt så ofte i neste. Tøffe valg er ikke å legge seg tettere opp mot hva konkurrentene gjør. Det er å piske den allerede i beste fall halvdaue hesten.

Kanskje det er på sin plass å spørre om organiasjonene vi jobber i er skrudd sammen for å lage en “poladroid”?

Hewlett Packard (HP) viser stadige tegn på at de slipper til sprø og annerledes ideer. Eller hva sier du til Tabbloid? Velg ut dine RSS feeds, velg leveringsmåte og frekvens og HP leverer rykende ferske nyheter i PDF. Fiffig. Lett å skrive ut på en HP skriver gitt...

Ingen kommentarer: