Dette er ikke tilfellet for Fanta sin siste kampanje i Norge. I Oslo har bybildet vært godt tapetsert av boards og plakater (på offentlige transportmidler) med følgende påstand:
Dette er ikke kollektivtransport, dette er en kino på hjul
Artig, hvordan fungeres så dette? Jo, du skanner QR koden (mer om barkoder her) på reklameplakaten med din strekleser på mobilen og vips får du, påstår de, fantafilmer på mobilen. En ting er at QR koder kun er et kjent begrep blandt teknodiller som oss. En annen utfordring er at strekkoder er litt sensitive for både bevegelser og reflekser. Trikker rister. Boards i glasskasser har pussig nok mye refleks i glassene. Så etter å ha gjort tre (3) forsøk på forskjellige trikker og holdeplasser hvor jeg stod malplassert foran en plakat med utstrakt stød hånd, ga jeg til slutt opp og stjal med en plakat for testing i laboratorieomgivelser på kontoret.
Hjalp det? Ikke det minste. QR koden fungerer rett og slett ikke. Så gleden ble stor da jeg på Deli DeLuca kunne få filmer innstallert via Blåtann. Det fungerte heller ikke.
Mitt poeng er ikke å rakke ned på Fanta eller noen av de impliserte parter. Jeg ønsker derimot å advare mot å gjøre teknologi til hovedelementet i markedskommunikasjonen. Teknologi spiller ikke alltid på lag med deg. Uten en backup løsning kan dette bli frustrende. Fanta har gjort en strålende jobb med å promovere konseptet med å skanne koder på mobil i Norge, dessverre ikke med ønsket resultat. For de har ikke gitt deg eller meg en kino på bussen, ei heller økt min interesse for å smake på Fanta. (Noe som sant skal sies er en ganske uoverkommellig vanskelig oppgave da jeg kun drikker brus hvis det er i drinker).
Dagens moral. Alltid ha en backup for eksperimentell teknologi. Og la den aldri være bjelken i din kommunikasjonstrategi.
5 kommentarer:
Har selv prøvekjørt denne løsningen fra Fanta. For min del fungerte det tekniske bra, men jeg hadde riktignok en printannonse til disposisjon.
Etter et par minutter med nedlasting av applikasjoner, scanning av annonse og Nokias utallige forespørsler om å koble til internett, var skuffelsen stor da det endelige resultatet var en 10 sekunders snutt av en ape i bur...
Det var masse bra content, foruten om Youtube klipp. Spill, applikasjoner, animations og mobil pynt. Kampanjen ble litt amputert i forhold til content, men gir mye lærdom for flere parter, i tillegg til gode resultater. Mye av lærdommen her er sammenligninger av digitale flater på konverterings evne og kost.
Ved forsøk etter at denne bloggposten ble skrevet har jeg også fått blåtann til å fungere. Kulda kan være skylda til mitt blåtannproblem første gang. Pussig nok.
Og la meg presisere at jeg ikke på noen som helst måte har noe i mot tanken bak kampanjen. Synes den er meget god og framoverlent.
Men det tekniske burde vært grundigere testet i forkant. Jeg har selv vært involvert i kampanjer hvor sømløsheten for mottaker har vært rammet av teknisk svikt og det er forbasket kjedelig.
Nå. Da er jeg interessert i litt brukerstøtte her. Jeg har lastet ned to programmer til min mobil (nyere SE), både i-nigma og Kaywa Reader. Uten resultat. Noen tips?
Synes for øvrig at det er flott at man tør å prøve nye ting av dette salg, håper bare at de involverte fra kundesiden ikke ble lovet gull og grønne skoger. Kunder som har brent seg på å prøve nye ting skyr ilden. I tillegg deler de hjertlig av sine dårlige erfaringer til kollegaer. Og da blir stemningen for å selge inn nye, spennende løsninger laber:-)
Hei. Jeg forsøkte også å få dette til å fungere, men fikk det ikke helt til med Nokia sin innebygde QR-leser. Men så leste jeg den lille teksten på plakaten og fikk lastet ned det anbefalte ScanLife. Etter litt sikting fikk jeg lest koden og lastet ned den levende kinoen. Må innrømme at jeg ble litt skuffet over at det jeg fikk var et 15 sekunders klipp av en ape som lagde apelyder. Men det funket til sist i alle fall.
Legg inn en kommentar