tirsdag 24. mars 2009

Drømmer Samsung LED sauer om TV'er?

Skogbrannvarsel. Samsung har laget en viral film som sprer seg som ild i tørt gress. Med sauer! LED-opplyste sauer for å være nøyaktig. Kan sauer fungere som et pong spill? Hepp. Fyrverkeri? Definitivt.
Før jeg gi dere min personlige mening om dette stuntet fra Samsung, nyt denne svært underholdende filmen.



På mindre enn en uke har denne filmen fått mer enn 1 million visninger på YouTube alene. Det er spredbarhet nær perfeksjon.
Men hva gjør dette til et godt markedsføringstunt?
- Filmen inneholder elementer av hovedbudskapet fra Samsung? LED lys.
- Det er høyst underholdende.
- Den gir deg en følelse av at "er det virkelig eller?".
- Den kan sendes videre uten at du føler deg "kjøpt" av merkevaren, fordi det kommersielle innholdet er subtilt.

Med andre ord, filmen er særdeles spredbar.

Men det er alltid et men. Hvis du følger linken til Samsung sin hjemmeside (vises på slutten av filmen), begynner dette å glippe. For å komme inn på siden må du velge land. Et av dem er EMA. I bedriftsøkonomisk lingo er dette vanligvis referanse til Emerging Markets og Afrika. Men hvor mange vet at de bor i EMA? Jeg er sikker på at noen vil bo der overhodet. Norge, finnes ikke på listen overhodet. Ja, vi bor i ingenstedslandet.
Hvis du ber folk om å besøke nettstedet ditt må du sørge for at det er så enkelt som mulig å besøke deg.
Jeg vet ikke hvor mange klikk jeg måtte gjøre for å komme til mer info på LED-teknologi i TV'er, men det var for mange. Og ingen henvisning til den faktiske filmen med LED sauer. Ingen dokumentar (hvordan gjorde de det), ingen LED-sauer å laste ned og så videre.

Konklusjon. Strålende film, dårlig oppfølging. Jeg kaller dette en tapt mulighet. De kunnet banket inn et tydelig budskap hos meg, men de valgte å ikke benytte muligheten.
Etter min mening er dette alikevel verdt investerteringen Samsung har gjort. Ja til flere sauefilmer.

1 kommentar:

Hans sa...

Det kan jo være at marketing avdelingen til Samsung telte sauer og sovnet før de ble ferdige med landingssiden. Helt enig med deg, denne viralen hadde funket bedre uten referanse til hjemmeside på slutten. Samsung ble uansett med på søket mitt over ny 32" LCD til Mamma i går. Det var Sony Bravia som stakk av med seieren og TV apparatet ble kjøpt på nett hos Komplett.no (de sponser jo min mors favorittlag Sandefjord så det føltes helt naturlig). LED sauer klarte altså ikke konkurrere med "Balls" og Jose Gonzales denne gang:-)
http://www.youtube.com/watch?v=oP5J4W5GQ3w