onsdag 11. mars 2009

Sport er ikke alt (de kan) hos Oslo Sportslager

En påstand. Mindre bedrifter trives bedre i sosiale medier. Hvorfor? Fordi de ikke er bundet av det konglomeratiske trollet. Store bedrifter lager ofte så mange interne forventninger for seg selv og har undersøkt sin egen profil gjennom utallige analyser, og som en konsekvens blir det vanskeligere å åpne for dialog med kundene. Tenk om de sier noe vi ikke ønsker å høre?
Derfor er det med sann glede å presentere Oslo Sportslager. Denne ensomme kunnskapsvanen i Oslo som nå viser vei i sosiale medier. De gjør ingenting fancy. De er seg selv. Det vil si ekstremt opptatt av faget sitt og deler info over en lav sykkelsko (kunne ikke dy meg...).


Derfor tok jeg kontakt med gutta, nærmere bestemt nettansvarlig Thomas Werner Aastebø og hørte litt om bakgrunnen for deres aktive tilstedeværelse i sosiale media.
Oslo Sportslager er en av få norske bedrifter som er aktive både med blogging, Twitter og på Facebook.
Var dette en bevisst strategi eller kommer det mer av at enkelte av dere som jobber der er aktive i sosiale medier og hadde lyst til å være aktive?
Sosiale medier er en besvist strategi for oss. Vårt fokusområde er å ha kunnskapsrike selgere som elsker å bruke det utstyret de skal selge. Kunnskapen og engasjementet deler vi med så mange som mulig og sosiale medier er derfor et viktig område å kunne gjøre dette på.

Hva begynte dere med først?
Vi begynte med Facbook men vi føler vi fortsatt vi har langt å gå før vi får utnyttet denne tjenesten godt nok. Det viktigste for oss nå er å være tilstede for deretter høste erfaringer i etterkant.

På Twitter virker det som dere søker opp folk som har twitret om temaer relatert til dere, f.eks langrenn og smøring. Bruker dere tid på å oppsøke eller er det først og fremst slik at dere er der hvis folk trenger dere?
På Twitter har vi valgt en forsiktig fremgangsmåte som ikke "spammer" folk med masse reklame. Nyttige tips og litt informasjon som vi legger ut på vår hjemmeside danner grunnlag for vår tilvstedeværelse her. Hyggelig er at vi raskt har fått en del spørsmål og salg som direkte resultat av Twitter og tilbakemeldingene har vært positive.

Har dere lært noe av å være i sosiale medier som påvirker hva dere gjør i deres fysiske butikk?
En så lenge har vi ingen direkte erfaringer fra sosiale medier til bruk i butikk men ser ikke bort i fra at dette kan komme med tiden i form av for eksempel rabattordinger og aktiviteter.

På nettsiden deres har dere en egen konktakt oss funksjon. Der kan man velge hvilken avdeling man ønsker å komme i kontakt med. Har dere hatt intern opplæring i bruk av nettet eller har dere tilfeldigvis klart å finne unge folk med interesse både for teknologi og sport?
Vi er heldige som får jobbe sammen med engasjerte mennesker med kunnskap både om teknologi og sport og med mange kloke hoder får vi til det utroligste. Bruk hverandre!

Siden jeg la til dere på min følgeliste på Twitter kan jeg ikke se at dere har valgt å gjøre det samme. Skyldes dette en ren og skjær tilfeldig glipp, eller er det fordi jag bare twitrer om ting som ikke er relatert til sport?:-)
Som nevnt er det fortsatt mye å lære med Twitter men jeg vil selvfølgelig legge deg til nå ;o)

Sykkelsesongen nærmer seg. Hva tror du blir første tweet om sykling fra Oslo Sportslager?
Det første vi vil fronte på Twitter mot sykkelsesong vil være "Finn riktig sykkel" "Slik kjøper du riktig sykkel" "Slik klargjør du sykkelen før sesongen".

Da vet du hvor du kan forberede deg til sesongen på sykkelsetet. Følg sportslageret på Twitter. Mange bedriftsledere kan og bør la seg inspirere av Sportslageret. Ved å dele helhjertet av sin kunnskap og erfaring bygges lojalitet. Kanskje vanskelig å plassere verdien av dette i regnearket, men det gjør det vel ikke mindre viktig?

Forøvrig er bildet av fasaden deres er hentet fra prosjektsiden Electric Artwork - Oslo i Neon. Ønsker du å ta en titt inn i den fasinerende verden av elektriske lysskilt i Oslo er dette en side det er verdt å besøke. Håper jeg blir tilgitt for tyvlåningen av bildet.

1 kommentar:

Hans sa...

Nå fikk du meg til å glede meg til sykkelsesongen! Jeg kommer jo kanskje til å klare å holde følge med deg i år siden du skal Twittre, Blogge, oppdatere folkemediaene dine og lage videofilm samtidig som du sykler:-)