onsdag 18. mars 2009

Meg og min Bugaboo


I januar i år ble jeg pappa for første gang. I nesten ni måneder forberedet jeg meg på å bli en skikkelig god teknopappa. Nidde, Nabaztagen avbildet her, er bare en av mange materialiseringer på dette. (Skal komme tilbake til denne sine mange vidunderlige nyttefunksjoner for foreldre i en senere post.)
Denne posten er derimot om hvordan forum og communities kan være til glede og frustrasjon, og ikke minst hvordan disse kan brukes av merkevarer på godt og vondt. (Det er en sammenheng her, heng med.)

La oss først klargjøre begrepene.
Forum er et nettsted hvor (vanligvis) registrerte brukere kan poste spørsmål og besvare spørsmål andre har stilt. Forum er bygd opp av tråder og subgrupper som sørger for at temaene blir mulig å sortere og at det blir lettere å finne svar på hva du lurer på. Forum kan også bare eksistere for at folk skal lire av seg eder og galle om en tematikk, men de oversees i denne sammenheng.
Community er et nettsted hvor en gruppe individer med felles interesse deler rundt tematikken. Et community inneholder gjerne et forum. I tillegg har det gjerne grundige medlemsprofiler, er ofte lukket (du må regsistrere deg) og inneholder andre seksjoner som nyheter med mere. Flickr et et veldig godt eksempel på et moderne community.

Når husholdningen skulle kjøpe barnevogn påtok jeg meg rollen som søkekonge og gikk iherdig til verks på sider som barnevognguiden, barnimagen, kvinneguiden, mothercare med flere. Min maskuline side fikk bra slagside... Først og fremst skal alle menn være klar over at kvinner som er gravide eller har født og tilbringer litt mer tid hjemme enn før, har funnet ut nytteverdien av nettet som en møteplass. Dette er bra, veldig bra. Tross alt sitter de på en enorm base av erfaring som mange kan ha stor nytte av å lære av. På førstesiden av Google på søket “størst bagasjerom” finner man for eksempel en forumtråd fra Dinbaby.com. Google er nok glad for barselpermisjon.
Firehjulingen vi endte på var et nederlandsk designvidunder, Bugaboo Chameleon. Dette er en vogn designet av en mann som ønsket å lage en kjønnsnøytral, supersmart og superlett byvogn. En vogn verdt de alt for mange penga i følge teknopappa.
Samtidig som vognen kom i hus lanserte Bugaboo et internasjonalt community for deres vognbrukere. Markedsføringsbibelen Contagious Magazine mente dette var et strålende eksempel på merkevarebygging, så selvsagt oppsøkte jeg dette sporenstreks.
Dessverre var dette et community som hadde glemt hvorfor man blir medlem av slikt.

Et community skal blant annet gi medlemmene følgende:
En følelse av å tilhøre en gruppe med felles forståelse eller oppfatning av noe.
Det skal være enkelt å kunne kommunisere.
Det skal gi noe tilbake til hvert enkelt medlem ved å delta.



MyBugaboo er kun tilgjengelig via en irriterende flashløsning, er en del av hjemmesiden til produsenten og jeg har ikke klart å finne en eneste nyttig verdi ved å være medlem. Dette blir kun et utstillingsvindu av lykkelige familier og dets vogner rundt omkring på planeten (da det er åpent for kikking). Synd, da dette kunne vært et sted for å utveklse kunnskap og erfaring for en stadig større fanskare av ambassadører.
Bugaboo har dessuten Bugaboo Daytrips. En genial ide hvor du på interaktive kart får tips om en spasertur i diverse byer som gir glede både for triller og trillende. Kan jeg skrive min egen Daytrip? Nei, jeg kan sende inn tips, men altså ikke produsere innhold.


Dette er eksempel på hvordan man tar i utgangspunktet en kjempegod ide som dessverre ikke gir brukeren noe. En tapt mulighet. Mange tapte muligheter.
Jobber du med merkvarer og vurderer å lage et forum eller community, så glem aldri hva som er hovedformålet. At medlemmet skal ha en nytteverdi av å delta aktivt. Det er medlemmene som skal ha fokus, ikke deg og dine produkter.

Selv har jeg vært med på å utvikle kanskje norges mest populære community for en merkevare, Thesims2.no. Ønsker du å plukke litt læring på hvordan du kan få 100 000 mennesker til å kose seg sammen og hjelpe hverandre anbefaler jeg å ta et besøk der. Vi fikk så mye gode tilbakemeldinger av medlemmene at det påvirket konkret videre arbeid med innholdet i spillserien.
Mer om forum og community, og hvordan dette kan bli en essensiell del av markedskommunikasjonen ved senere anledning. Nå skal jeg ut å trille i byen, basert på min egen Daytrip guide. Kanskje får jeg lage mitt eget community for å få den publisert?

Ingen kommentarer: