Dette er noen av de mange kampanjene som er å finne på nett i desember.
Kreftforeningen har tydeligvis akseptert at privatmarkedet har for stor konkurranse og henvender seg i all hovedsak til bedrifter. I og for seg ikke dumt, men etter å ha besøkt deres kampanjeside blir man litt tom. Det virker som Kreftforeningen er så sikker på at vi vet hva de står for at de bare kan kreve donasjon sånn helt uten videre.

Kirkens nødhjelp fortsetter sin tradisjon med Gaver som forandrer verden. Hvorfor forandre på en kampanje som fungerer helt greit? Kanskje fordi kritikken om at geiter som ikke er geiter burde ha resultert i forandringer.
Plan prøver seg på hjerterom i stedet for husrom. Er det ikke trist når vi kjenner at det ikke gjør så vondt lenger å se triste barneøyne? Det blir rett og slett for mange av de, og da er det lett å slå av sensoren.

Seth Godin poengterte nylig noe vi alt for ofte glemmer, og det er å følge pengene. Hvis en person som jobber for en veledig organisasjon skyr andre veledige som pesten, er ikke det et tegn på at de ikke er så rettskafne? Man kjenner andre gjennom seg selv heter det.
Hvorfor handler det i alt for stor grad om at du må gi penger? Hva får vi tilbake? Garantier, offisielle regnskap som viser hvor mye som blir brukt til faktisk veledighet, eller sosiale verdier vi kan vise/ fortelle andre? Så lenge veledige organisasjoner velger å ta i bruk markedskapitalismen sine prinsipper er det vanskelig å kun selge budskapet med følelser. Det blir alt for ofte flatt og platt i bannere og andre reklameflater i tradisjonelle medier.
2 kommentarer:
Hei:)
Det er interessante kommentarer du har om vår (Kreftforeningens) julekampanje. Jeg skal ha det i bakhodet i planleggingen til neste år:) Når det gjelder kampanjen du sikter til, så har den ganske riktig bedrifter som målgruppe. Vi har med vilje hatt en litt annen type kommunikasjon her enn ellers. De fleste som kommer inn på denne siden kommer via en e-postutfordring de har mottatt fra en bekjent, og i denne ligger mye av det du etterlyser mtp hva Kreftforeningen står for etc. Jeg ser dog poenget ditt med at man kan føle seg litt ”tom” etter kun å ha vært inne på kampanjesiden – alene kan den nok gi deg litt lite informasjon, selv om fanen ”hva pengene går til” er ment å fortelle hva vi gjør.
Kampanjen ”juleutfordringen” er dog bare en liten del av det vi gjør til jul. Privatmarkedet er i høyeste grad viktig for oss, uten gaver fra private hadde ikke vi kunnet jobbe for kreftsaken slik vi gjør. Den største delen av vår julekampanje er faktisk en god gammeldags DM i posten! Tradisjonelt er det slik vi når våre beste givere. En digital av versjon av dette giverbrevet kan du se på http://kreftforeningen.no/julegave.
For øvrig har Gule Sider en god liste over organisasjoner man kan gi julegave til her: http://bit.ly/7zvkZ2.
Tusen takk for innspillene, håper du finner et veldedig formål som passer for deg:)
Med vennlig hilsen Beate Sørum (som jobber i Kreftforeningen, bl.a. med julekampanjen – og som selv gir veldedige julegaver, mye fordi jeg er ansatt i en humanitær organisasjon og ser at det nytter:) ).
Hei Beate
Tusen takk for meget utfyllende svar. Og for et foregangseksempel på hvordan bedrifter/ organisasjoner bør opptre på en deltakende og konstruktiv måte i nye medier.
Mange kan ta læring av deg her.
Jeg er fortsatt ikke overbevist om at alle som mottar en epost (som jeg har gjort 3 ganger) forstår skillet mellom privat og bedrift, noe du også nevner. Regner med at dere får orden på dette til neste kampanje.
Og ta gjerne kontakt på epost hvis du skulle ønske å diskutere dette litt mer omfattende. Tssk.
Forøvrig er Nikolas veldig gira på Acumen Fund som hand synes har en strålende filosofi. I tillegg til Kiva.org. Men Kreftforeningen har definitivt skåret plusspoeng på grunn av deg beate:-)
Legg inn en kommentar