Jeg har tidligere snakket om grønn markedsføring og stilt spørsmålet ved hvorfor ikke flere selskaper med fokus på teknologi tar ansvar. Det er derfor gledelig å se hvordan spillselskapet EA har inngått samarbeid med BP i forbindelse med utgivelsen av PC spillet SimCity Societies. Spillet sin intensjon er å bygge drømmebyen slik du ser den. Enten det måtte være diktatur eller en grønn by. Det er sistnevnte bytype dette samarbeidet fokuserer på. For EA har i samarbeid med BP laget funksjoner hvor du blir belønnet for å tenke grønt. Vindmøller i stedet for atomkraftverk, blokker med solenergi på taket og så videre. Resultatet av din innsats vises i form av at du til enhver tid kan se hvor store karbonutslipp byen din skaper. Har du ikke lyst til å kjøpe spillet, men allikevel prøve ut hva dette går ut på skal det komme en demo på denne siden tidlig neste år.
Det er alltid fristende å spørre om hensiktene bak slike prosjekter. I BP sitt tilfelle virker det troverdig da dette er bare et av deres mange tiltak for å sette søkelys på grønn energi. Her finner du mer om BP sitt grønne initiativ, deriblant en karbonkalkulator. Ikke helt presis å bruke i Norge, men den er uansett et eksempel til etterfølgelse og verdt å prøve. Hafslund kunne enkelt lånt konseptet og lagt det inn på sin nettside. Og hvor er den sårede kjempen StatoilHydro? Fredsprisvinnere sier at Norge har masse å ta tak i. Det er på tide at teknologer i Norge er på nett med resten av verden. Hvem kjenner du som kan påvirkes til å ta ansvar?
Tilbake til dette med omdømme. Hvem tror du av nevnte selskaper har profilert seg best i forhold til å plukke opp nyutdannete fra universiteter? Hvem har skapt seg et mer positivt omdømme? BP vet nok hva de driver med.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar