Ikke alt er like enkelt å måle i penger. Omdømme er et av disse områdene. Bare spør StatoilHydro. BP har i motsetning til vår norske kjempe valgt å stille seg lagelig til for hugg ved å ta et ansvar for forbruk av grønnere energi, og så langt ser det ut til at de klarer seg utmerket.
Jeg har tidligere snakket om grønn markedsføring og stilt spørsmålet ved hvorfor ikke flere selskaper med fokus på teknologi tar ansvar. Det er derfor gledelig å se hvordan spillselskapet EA har inngått samarbeid med BP i forbindelse med utgivelsen av PC spillet SimCity Societies. Spillet sin intensjon er å bygge drømmebyen slik du ser den. Enten det måtte være diktatur eller en grønn by. Det er sistnevnte bytype dette samarbeidet fokuserer på. For EA har i samarbeid med BP laget funksjoner hvor du blir belønnet for å tenke grønt. Vindmøller i stedet for atomkraftverk, blokker med solenergi på taket og så videre. Resultatet av din innsats vises i form av at du til enhver tid kan se hvor store karbonutslipp byen din skaper. Har du ikke lyst til å kjøpe spillet, men allikevel prøve ut hva dette går ut på skal det komme en demo på denne siden tidlig neste år.
Det er alltid fristende å spørre om hensiktene bak slike prosjekter. I BP sitt tilfelle virker det troverdig da dette er bare et av deres mange tiltak for å sette søkelys på grønn energi. Her finner du mer om BP sitt grønne initiativ, deriblant en karbonkalkulator. Ikke helt presis å bruke i Norge, men den er uansett et eksempel til etterfølgelse og verdt å prøve. Hafslund kunne enkelt lånt konseptet og lagt det inn på sin nettside. Og hvor er den sårede kjempen StatoilHydro? Fredsprisvinnere sier at Norge har masse å ta tak i. Det er på tide at teknologer i Norge er på nett med resten av verden. Hvem kjenner du som kan påvirkes til å ta ansvar?
Tilbake til dette med omdømme. Hvem tror du av nevnte selskaper har profilert seg best i forhold til å plukke opp nyutdannete fra universiteter? Hvem har skapt seg et mer positivt omdømme? BP vet nok hva de driver med.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar