tirsdag 18. desember 2007

Musikkåret 2007 oppsummert

Det er ikke snilt å henge ut enkeltpersoner. Derfor har jeg nisett på TV i høst for å se alle reklamene til musikkbransjen (jo da, det er litt sært). Her er et utdrag av årets største utgivelser. I følge deres egne reklamer.

Du har minnene. Vi har musikken. (en eller annen Absolute)
Stemmen som har berørt hele verden. En musikalsk gavepakke til deg. (Celine Dion. Med bytterett takk.)
Amerikas aller største band leverer 20 tidløse låter. Høstens største nyhet har kommet. (Eagles. Størrelse betyr ikke alt. Det hadde holdt med 10 låter.)
Endelig er den her. Her får du 11 knallsterke låter. Ny musikk i salg nå. (Idol. Gammel musikk sunget av uferdige talenter.)
Årets vakreste album fra Vidar Johnsen & Peter Nordberg (ikke så rart siden det er det eneste de har gitt ut.)
Her er årets vakreste juleplate. (Josh Groban. Nuff said)
Klina du på 80-tallet? Da husker du denne…og denne…denne?...Ooog dette. Dobbel CD, så får du klina litt lenger (klinelåter. Skeptisk..og flau…og holder meg langt unna)
Kurt Nilsen er tilbake i musikalsk toppform. 10 fantastiske låter fra norges største popartist. Ny musikk i salg nå. (Kurt. Var litt sliten og manglet pust på forrige plate.)
Årets julegave... Med monsterhiten Brief & beautiful. I salg nå. (Maria Arredondo. Årets vakreste monster.)
Her er sanger du kan synge med på. Norske allsangfavoritt, nå er den ute i butikken gitt. (teksten var fremført syngende til en Ole Ivars låt gitt…)
Norske og internasjonale artister gir deg en dobbel CD med stemningsfulle julesanger (P4 juleminner. Jeg lurer på hvem av de som kommer på døren min?)
Hele norges Rein Alexander. 10 fantastiske låter og 2 vakre duetter. I salg nå (Rein. Kan vi sende han til Sverige?)
Har du fått med deg Shock Value? Timbaland leverer rett og slett alle de beste poplåtene. Skaff deg Shock Value. En genistrek fra Timbaland. Kongen av hitlistene. (Snittscore 54 av 100 hos Metacritic. En heller dårlig dårlig genistrek med andre ord.)
Gjør deg klar for Tokio Hotel. Nytt suksessband som erobrer hele Europa. Tøff rock du må høre. (Tokio Hotel. Nei, jeg må ikke høre dette sølet.)
Venke Knutson overbeviser stort på sitt nye album. Crush inneholder 10 nye superfengende låter. Overalt hvor musikk selges. (Venke overbeviste såå mye at plata ble utsatt)
Nå er den her. Årets rocksamling. (Led Zeppelin. Jada, bare fjern magien fra et kjært minne)
Magic er Springsteen på sitt aller beste. (The Boss. Tilbake etter noen smådårlige plater?)
Et av årets beste norske album. Endelig skal vi danse…Til Madcon. (Noen billigere?)

Her er brevteksten musikkbransjen bør sende til julenissen: Kjære nissen. Kan du være så snill å sende oss en tekstforfatter? Vi har fått beskjed om at hele Norge har blitt litt lei klisjeene våre. Noen har til og med sagt at dette kan være en av mange grunner til at vi sliter med dalende salgskurver.

Årets mest overbevisende nissebrev. God jul.

P.S Det er lov å tenke nytt også. Kanskje være litt på nett. Der er jo allerede kunden og musikken.

4 kommentarer:

Zgrrl sa...

Så sant som det er sagt, he he!

Las Burgas sa...

HAHAHA - brilliant. Tror likevel jeg lever med fjernet magi og går for LZ plata. Venter spent på vårens oppfølger med evaluering av shampo reklamene. Du kan skille de i to kategorier - med og uten vitamintest i sveits....

Anonym sa...

Med denne typen markedsføring og produkter - hvor lenge tror du egentlig cd-platen overlever?

Aimar Niedzwiedzki sa...

CD platen vil vel kunne overleve på samme måte som vinylen. Altså ganske lenge.
Fysiske produkter vil fortsette så lenge vi ikke føler oss trygge på digital lagring. Spesielt i fremtiden når lagringen ikke engang er på vår egen maskin.
Viktigere er kanskje hvor lenge artister kan leve med denne type markedsføring. Er det på tide at artister skaffer seg litt mer innhold overfor oss forbrukere. Ikke bare er et sminket ansikt på Tv?