Du blir bedt om å bære ved til hytta av kompisen din mens han skal ta seg av å få fyr på peisen. Svarer du da:
A Tulling, ser jeg ut som et pakkesel? Du får værsegod å bære du også.
B Klart det, det høres ut som en jevnbyrdig fordeling.
Hvis du er tilhører de dumsnille som går for svar B kan det kanskje tenkes at du synes det siste grønne reklamefremstøtet til OMO er kjempebra? På boards, nett og TV poengterer OMO at hvis du vil hjelpe miljøet vasker du på 30 grader. Det grønne vaskepulveret OMO klarer nemlig å få tøyet ditt rent på lave temperaturer.
For så vidt er dette kjempebra. Fokus på grønne tiltak er strålende og veldig tidsriktig. Det holder å lese denne bloggen for å skjønne at grønne tiltak skaper positiv vareomtale. Jeg er heller ikke en surmaget stakkar som tviler på at det er et velmenende tiltak fra vaskemiddelprodusenten (OK litt skeptisk er jeg). Men jeg er heller ikke den personen som gidder å bære all veden, og det er et av mine to argumenter mot kampanjen. For hva er det strengt tatt OMO har gjort for å skape varme i hytta? Det er da frekt å påpeke noe de fleste av oss for lengst har lest om i aviser eller sett på miljøprogrammet Kraftaket til NRK. At vi kan spare strøm ved å vaske på lavere temperatur er velkjent. OMO har i dette tilfellet valgt å ikke gjøre noe som helst nytt for å forgrønne vaskemiddelet, men vil gjerne be deg og meg om å ta vår del av ansvaret. (Nederst kan du se bilde av hva min husholdning har gjort for å redusere dramatisk utslippene.)
Det andre spørsmålet verdt å stille som markedsfører ved denne kampanjen er hvorvidt en merkevare kan ta eierskap i en verdi som ikke er selve produktet? Dagligvarekjempen REMA har gått sammen med vaskemiddelprodusenten ARIEL og markedsfører eksakt samme budskap og pronto var markedsføringseffekten til OMO minimal. Miljøet blir en vinner her, men det er tvilsomt at det var OMO sin intensjon.
Markedsføring og merkevarebygging kan være farlig hvis ikke produktet er unikt, og vi markedsførere prøver å bygge verdier rundt det som ingen kan eie (på det beste være deleiere i). Forbrukere tillater ikke å bli snakket ned til, de vil snakke med. Ha en dialog. Kunne ikke OMO opprettet et nettsted hvor alle kunne skrevet inn sine små miljøtips? Et sted hvor de i aktiv dialog med forbrukere prøvde å gjøre kloden litt grønnere. Det hadde gitt en varm god følelse med menneskelig temperatur.
I mellomtiden kan du se mitt miljøtiltak under, EcoBalls. Naturlig vaskekuler som kan brukes hele 3000 ganger. Kjøpt på Natural History Museum i London. Det er å ta en helt ny vri på klesvask og ikke minst er det unike merkevareverdier i disse vaskeballene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar