mandag 24. mars 2008

Jens Stoltenberg er en pyse

Det var Gerd Liv som ba meg si det. Nei, Jens er ingen pyse, han er tross alt statsminister og det er ingen pinglejobb, men staten og departementene i Norge er pinlig dårlige på digital kommunikasjon.
Etter å ha oppdaget flere gode offentlige kampanjer på de britiske øyer den siste tiden er det verdt å sette søkelyset på denne sektoren.
I London er de plaget av at syklister og motorsyklister til stadighet blir meid ned av bilister. Det er klart at syklister er noen tullinger og fulle av dødsforakt (jeg er en av de), men noen ganger er det bilistene sine feil. De ser rett og slett ikke syklistene fordi de tar opp så lite plass i synsfeltet i forhold til for eksempel andre bilister. For å beskrive dette har Transport of London fått et reklamebyrå til å utvikle kampanjesiden Do The Test. Siden er først og fremst en film hvor noen spiller basketball (men med en skjult tvist) og har spredd seg med god viral styrke (til tross for at den måtte fjernes en periode fra YouTube av juridiske årsaker). Et fremragende eksempel på kreativ bruk av nettet for å sette søkelyset på et problem unge mennesker kan relatere seg til.


I Skottland har brannvesenet brukt spill til å fremme bevisthet rundt hva man skal gjøre ved brann i hjemmet. På Dont Give Fire A Home blir du tatt med tilbake til Commodore tiden i et spilt jeg personlig fant noe vanskelig men vellaget. Igjen et glitrende eksempel på å skape bevisthet på unge sine premisser og å bruke styrkene til digital kommunikasjon.

Til slutt har vi ActOnCO2. Transportministeriet har fått utviklet en kampanje hvor nettets styrker brukes for å bevistgjøre bilister på hvordan de kan redusere sine daglige karbonutslipp. Ikke på en moraliserende måte, men derimot hjelpende. I Norge var det altså Storebrand med sin Økokjøring som tok første børen. Trist for staten, bra for Storebrand.
En artig detalj med kampanjesiden er at de er så fornøyde med reklamene sine at de har valgt å legge ut alt en egen reklameside. For alle reklamesynsere, ta en titt. Mye fint å se.

Jeg er fullstendig klar over at det offentlige Norge prøver å gjøre noen aktiviteter på nettet, men sammenlignet med for eksempel Do The Test har Den norske stat en lang vei å gå. Kan det være fordi det er anbudsrunder og ikke en helhetlig kommunikasjonpolitikk som ligger til grunn? Eller rett og slett manglende kunnskap om hva internett anno 2008 går ut på? Jens, ta kontakt, jeg kjenner flere gode norske hoder som kan hjelpe deg. Og de kommer ikke til å be deg opprette profil på Facebook...

Ingen kommentarer: