fredag 2. mai 2008

Digital portrettsamling med Nokia

Mer Nokia mas. Strengt tatt er dette om deres nye reklamebyrå W+K som håndterer deres butikkorienterte kampanjer.
Nokia (W+K) har bedt london sine innbyggere om hjelp til å lage den største portrettsamlingen i London noensinne i forbindelse med åpningen av sin flaggskipbutikk i Regent Street.


Portrettene er selvsagt til en viss grad mulig å se i butikken men det er kampanjesiden du må oppleve. Hos W+K har de en kreativ leder med en lettere besettelse for Kansei. Kansei referer til sensoriske opplevelser et sted mellom intuisjon og vitenskap. Sånn cirka (veldig tunge japanske teorier bak dette). Dette kan overføres til en kampanjeside for et produkt som for eksempel en Nokia butikk. Kjenner du en lettere skepsis? Når du besøker Meet Your City siden vil du legge merke til at noen av nøkkelfunksjonene ikke er beskrevet med ord, men med bilder og at interaksjon med disse gir deg tilgang til redigering og informasjon. Altså at dine aktive handlinger basert på intuisjon og logikk synliggjør mulighetene på nettsiden. Personlig er jeg begeistret for Tag boksen.
Deltakelsen har vært strålende (som du får et inntrykk av på bildet under), og det er en smart integrasjon mellom merkevare og kunde. Hvem tar ikke bilder med mobilen i 2008? Personlig har jeg blitt inspirert av å se mange av bildene og ser at jeg har et stort fototeknisk forbedringspotensiale. Verdt å merke seg er hvor lite push det er rundt kampanjen. Her er det glede og deling uten en million i premie eller at Nokia fratar deg rettigheter på bildene dine. De ønsker bare å vise de fram. Bra!


Hva butikken angår har jeg ikke sett den, men kommentarer rundt på nettet indikerer at den kunne være litt mer personlig og mindre "butikk". Siden de bare har åpnet 2 så langt er det fortsatt muligheter for justeringer i konseptet og de er uansett velkommen til Norge. Vi trenger flere lekebutikker. Ikke minst hadde det vært utrolig morsomt å se nordmenn sin deltakelse på en slik side, for den følger med på lasset i forbindelse med åpningene.
Uansett om du er en webdesigner eller ei, er kansei et verktøy med nytteverdi. Tenk mer på hvordan du kan skape intuitiv interaksjon som trigger emosjoner i oss opplevere. Det blir straks mer underholdende og engasjerende å utforske et nettsted. Det får være dagens lærdom.

Ingen kommentarer: