Noen ganger skjer det hendelser som virkelig forandrer oppfattelsen vår av hva som er bra og dårlig i merkevareverdenen. I 2000 skjedde en slik hendelse. En (vi må anta halvgal) mann mente det var på sin plass å starte et flyselskap som skulle gjøre alle sine passasjerer til vinnere. Bedre seteplass, bedre service, bedre kaffe og snacks, ja strengt tatt skulle vi vel egentlig sendes tilbake til den sagnomsuste servicen på 70-tallet. Bortsett fra røykingen...
Selskapet er amerikansk og heter Jet Blue og det virker som nesten alle som flyr med de blir småforelska i måten de gjør ting på. JetBlue har lansert en ny kampanje, Happy Jetting, og dermed fikk jeg unnskyldningen jeg har lengtet etter for å kunne skrive om disse superfolka. De er så freidige at de nærmest harselerer med alle flyselskaper. Ikke andre, fordi de er ikke et flyselskap. Jet Blue driver med Jetting og har egen klasse for alle passasjerer som heter Jet Class. Så helt ublu (tok den?) går de historisk igjennom The Rise, Decline & Re-rise of Aviation. Du finner den som en usedvanlig morsom PDF historie på kampanjesiden, Happy Jetting.
Hva kan sies om siden? Jeg liker den. En kort test for å finne ut om jeg er en Jetter eller ei er effektfult for å understreke poenget uten å bli en tidstyv. Spill til å laste ned for å ta med på flyturen. Liker det. Og ikke minst finne ut hva mitt pilotnavn er. Som du kan se på bildet under er jeg nå Aimar Whoosh Niedzwiedzki. Liker det også. Eller hva med at de nesten gikk for å kalle sin nye terminal på JFK “Bloggy Blogtown”. Herlig.
Til enhver webdesigner og programmerer av kampanjesider har jeg en ting å si. Legg merke til hvor fort du tar poenget på Happy Jetting og ikke minst null lastetid. Ingenting uberfancy, bare forbasket underholdende.
Jeg kunne skrevet en lang casestudy om JetBlue (takk til Seth Godin som har banket inn titalls poenger om hvor dyktige de er i bloggen og bøkene sine), men avslutter med to små ekstra historier.
1 La du merke til noe kjent med mannen på 1979 bildet? Han er også å finne på et cover til superflinke Ralph Myerz & The Jack Herren Band fra Bergen.
2 At Jet blue innførte umiddelbart The Customer Bill of Rights etter at de fikk et problem med et fly som ble stående katastrofalt lenge på bakken, etterfulgt av en snøstorm som lammet flytrafikken massivt. Og samtidig valgte sjefen sjøl å legge ut en svært troverdig beklagelsesfilm som har noen hundre tusen visninger på YouTube alene. Det skader ikke å si unnskyld. Hvis du mener det. Lytt og lær.
Det er ikke verst å skape slik entusiasme hos en kunde før han i det hele tatt har flydd med de. Happy Jetting.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar