Vi har tatt en Adam og og litt av hvert annet i Ord & uttrykk serien, og i dag skal vi se litt på hagespråket vi bruker i markedsføring. For en del år siden deltok jeg på en markedsføringskonferanse hvor de mest brukte ordene var Air War, Carpetbombing, Guerillamarketing.
Så kom Irak krigen (det er i hvert fall min teori) og plutselig begynte vi å snakke om grassroot marketing, og det høres da mye triveligere ut. Å drive krig mot kundene var kanskje tillat i gamle dager, men nå til dags er dette høyst upassende. Begrepene som har utviklet seg rundt vår hage har etterhvert blitt mange. Her er noen av de du må lære deg for å ha grønne markedsføringshender:
Grasrotmarkedsføring - Kommunikasjon direkte mot kjernen av dine kunder, utenom tradisjonelt massemediareklame.
Seeding/Frøsetting - Legge ut informasjon som fans/kunder selv kan spre videre blant sine venner/fanbase. Denne informasjonen må være av en så god kvalitet at dine potensielle kunder opplever at den er med på å styrke deres posisjon ved å spre den videre. Husk at frø formerer seg og trenger plass. Vær derfor forsiktig med hvor mange frø du sprer.
Gartnere - Dette er personer som administrerer vekst av vanligvis virale kampanjer. Det kan for eksempel være hagentusiaster som meg selv eller betalte profesjonelle som Louder. Byråer spesialisert på virale kampanjer.
Gjødsling - Dette er skummelt. Gjødsling er når du er så redd for at grasrotsmarkedsføringen ikke skal fungere at du dytter på med tradisjonelle mediakjøp med eksakt samme budskap. Dette kan medføre drukning av frøene, ergo ingen blomstring. Tradisjonelle mediakjøp kan etterfølge en periode med grasrotkampanje, eller ha et helt annet budskap. Ta for eksempel Sony sine Like No Other kampanjer.
Kjenner du til flere hageuttrykk som fortjener plass? Kommenter i vei. I mellomtiden kan du se hvordan en terrasse kan blomstre med økologisk gjødsling og forsiktig foredling. Veldig stolt av urtene mine.
1 kommentar:
Husk å luke vekk det du ikke vil ha, slik at det du faktisk vil ha, blomster. :-)
Legg inn en kommentar