torsdag 5. juni 2008

Honda + vanskelig = verdt det

28. mai 2008 tok britiske Channel4 opp for 3 små minutter et fenomen TV sjelden har sett siden 50-tallet. Live reklame. Det var ikke uventet dristige reklamemakere som stod bak kampanjen (W+K og 4Creative), og en merkevare som stråler i England og står i en hengemyr her hjemme i Norge. Honda er navnet, bilen Accord og kampanjen heter Difficult is Worth Doing. På Channel4 kunne man en kveld se et fallskjerm gruppehopp i Spania på direkten hvor hopperne skal prøve å stave HONDA sine bokstaver i løpet av den korte tiden. I følge Channel 4 økte TV seeingen 8% (til 2,3 millioner personer) i løpet av reklamepausen. Noe som må kunne sies å være enestående.

Å si at dette er vanskelig er ingen overdrivelse.
Å si at det er på grensen til uvettig er ingen overdrevelse.

Å si at det er å leve merkevaren er 100% korrekt.


Det er nå engang slik at en eventreklame ikke er nok for at du skal kunne lage en helhetlig kampanje, og spørsmålet da blir om det er mulig å lage en "vanlig" TV reklame rundt samme lest som bygger opp under kampanjen? Tja, døm selv.

I motsetning til vanlig har denne kampanjen ikke en vanlig webside, men en blogg. Et dristig valg. Derfor er det litt skuffende å se hvordan Accord sin hjemmeside ser ut. Litt kjedelig etter alle de andre flotte elementene. Kanskje blir man ekstra kritisk etter en høydare? Det er verdt å merke seg at kampanjen har vært utviklet i over ett år, og at Honda virkelig mener at denne nye Accorden er full av spennende nyvinninger.
W+K har laget en dokumentar (som også er å finne på bloggen og hjemmesiden) om innspillingen av TV reklamen "Jump". 4 minutter med ren inspirasjon.

Jeg er dypt imponert over hvordan Honda i England så ofte klarer å leve verdiene i merkevaren, og desto mer overrasket over hvor lite av dette som drypper inn på det norske distribusjonskontoret.
Og fristen er stor for å gjøre dette temaet litt større ved en annen anledning. Altså hvorfor blir mange internasjonale kampanjer så pjuskete eller modifisert til det ugjenkjennelig når de kommer opp her på berget? Canon sin fotokampanje i forkant av fotball EM er et godt eksempel på nettopp dette.
Takk til W+K for at de er så flinke til å dele info om sine kampanjer. Dette er et hint til norske reklamebyråer. Det er ikke farlig å sende en stakkars blogger noen linjer og linker i ny og ne.

Ingen kommentarer: