fredag 29. august 2008

Nike flytter grenser og Tiger Woods går på vann

Hvor lenge siden er det du første gang hørte noen snakket om at TV og nett smelter sammen? At TV skal bli interaktiv? Hvis du vanker i nerdemiljøer som meg er det flere år siden. Men det er fortsatt lite å skrive hjem om. Personlig har jeg ikke noe problem med det.
Nike derimot ser ut til å ha mene at det er på tide å gjøre noe med alt snakket. Og som vanlig sitter det noen bakmenn fra blant annet byrået W+K i bakgrunnen og imponerer. I forbindelse med OL lanserte Nike en kampanje hvor fokuset var på å vise fram idrettshelter som viste mot og styrke.
TV reklamen har også gått i Norge, men da statistikken sier at vi bruker mindre tid på TV så kan du se den her hvis den har gått deg hus forbi.



Fin ikke sant?
I følge diverse analytikere "vant" Nike knepent foran Adidas i slaget om Bejing OL og Kina. I Vesten var det kanskje en walkover? Tilbake til saken, det er ikke TV reklamen som egentlig er spennende, derimot kampanjesiden reklamen referer til.



Nike har her gjort et glimrende grep i å inkorporere TV reklame med nett. Kanskje ikke på en ventet måte, men brilliant er den. Når du ser reklamen på nettsiden er den interaktiv og du kan klikke på navnene til alle idrettsutøverne og lese historien bak. Som sagt brilliant. Engasjerende. Troverdig. Ekte (i mine øyne). Kunnskapsdeling (for en historieløs tulling som meg). Observer og sug til deg all læring og inspirasjon du bare kan.

Koblingen til neste sak er at EA og Nike ofte benytter samme reklamebyrå. Vi er inne i sportspillsesongen og Tiger Woods PGA Tour 09 er på utgiverlisten. I stedet for en tradisjonell TV reklame har EA SPORTS en viralfilm ute som sprer som en norsk skogbrann (altså skikkelig bra).
I fjorårets utgave av spillet var det (eller var det ikke?) en bug i spillet hvor Tiger går på vannet. ”Levinator25” postet i fjor på YouTube det han trodde var en teknisk feil i golfspillet, Tiger Woods PGA Tour 08, der Tiger Woods sto på vannet og slo til ballen. Det ble kalt ”The Jesus shot” og har flere hundre tusen visninger på You Tube.
EA gir via den virale filmen ”Tiger Woods 09 – Walk on the water” svar på tiltale.
”Levinator25, du tror tydeligvis at ditt Jesus shot var en feil i spillet”, begynner filmen. ”Det er ikke en feil, han er bare så god”
Ser man på responsen fra seerne på YouTube kombinert med det faktum at filmen allerede har oppnådd til nå mer enn 1,5 millioner visninger. En real komersiell viral suksess igjen for EA (de gjorde det stort med FIFA Street tidligere i år).


Takk til Hans på EA for bakgrunnsinfo.

mandag 18. august 2008

Ord & uttrykk: Folkemedia

Etter flere måneders dvale på spalten Ord & uttrykk var det på tide å finne fram den reviderte ordboka igjen. Dagens ord er Folkemedia. Folkemedia er hva jeg mener er et godt norsk ord for de engelske begrepene User Generated Media (UGM) eller Social Media. Ett og samme uttrykk for to engelske? Med tanke på at vi har en tiendel så mange ord på norsk som engelsk mener jeg det er akseptabelt.

Hvorfor folkemedia? Fordi en herremann fra NRK på et foredrag snakket nedsettende om begrepet brukergenererte media (skapt av markedsførere). Og jeg er helt enig. Det høres ikke ut som noe personlig og gledelig. Det høres data ut.

Hvorfor folkemedia 2? Fordi folk som Siv Jensen har tatt et ballegrep rundt Folk flest som et definerende begrep?! Vi må stjele folk tilbake til folket slik at begrep som Folk flest får vannet ut sin mening tilstrekkelig til at politikere og andre mindrevitere ikke kan ta det til inntekt for sin svake retorikk og politikk. Siv Jensen er bare et eksempel fordi hun bruker begrepet så himla mye, ikke fordi at hun er en dårligere eller bedre politiker enn andre på tinget.

Hvis du synes folkemedia er et god betegnelse på medier som Nettby, Picasa, LastFM og YouTube og så videre, setter jeg pris på at du lenker til dette innlegget, men viktigst av alt bruker det selv. Både på nett, i presentasjoner og i jobbsammenheng. Det tar tid å etablere ord, men jo flere vi er sammen jo raskere går det. Det er nettopp styrken i folkemedia...

Nå slår det meg at uttrykket "det høres data ut" nesten krever en egen spalte senere og at "mindrevitere" var et deilig sarkastisk begrep for gode debatter litt ut på bayeren (kvelden altså).

Som alltid, skriv en kommentar hvis du har egne ord & uttrykk. Har du meninger om Folkemedia kom med de. Trenger brukergenererte media et bedre ord er i hvert fall jeg lutter øre.



For de som måtte være nysgjerrig på bildet. Mine skriblerier er laget på et Bamboo tegnebrett (hjemmeversjon) med programmet Scribble.

fredag 8. august 2008

Analoge observasjoner i Torggata Del 2

Del 2 - Blockbusteren Batman
Kinobesøket skal vistnok gå ned i Norge når temperaturen går opp. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Leverer du et godt nok produkt vil det alltid være interesse for det. Den nye Batman filmen er et eksempel på hvordan du kan lykkes på tross av været. Dette bildet utenfor Eldorado taler sitt tydelige språk.


Nærmere en BlockBuster er det vel umulig å komme i Norge. En BlockBuster skal muligens gå rundt hele kvartalet (skjedde første gang i USA på 70-tallet i forbindelse med Jaws (Haisommer)), men det får da være grenser for krav i lille Norge.
Grattis til Batman for å lage en norsk Blockbuster med 30 solgrader i lufta!
Er varen god nok går det alltid an å gå mot markedet (i dette tilfellet lavere kinobesøk om sommeren). Det er faktisk mulig å gjøre mer suksess enn ellers (mindre konkurranse). Konformitet er skummelt, spreng blokka. Ha det litt moro. Det er bra for business.

mandag 4. august 2008

Analoge observasjoner i Torggata

Del 1 - Grillkonge
Hver eneste sommer blir været hovednyheten i Norge. Yr opplever en dramatisk oppgang i trafikken sin og nordmenn legger planer deretter. Markedsføringen tilpasser seg også været, men det er ikke alltid med hell.
Meny startet sommeren med en grillkonge kampanje. Ikke noe galt i det, men se bildet under for å få en ide om hvor feil det kan gå.


Bildet er tatt av en såkalt kreativ utendørs reklameflate på en av regnværsdagene vi hadde i sommer. Den nedregnede "Grillkongen" i speilet er undertegnede som følte seg litt provosert.
Analoge flater er ikke så enkle å moderere hvis været slår seg vrang. Kanskje Meny ville vært bedre tjent med at du kunne lastet opp et bilde av deg selv i en Grillkongegenerator på nettet? Legg inn et bilde av deg selv og send invitasjon til venner hvor du inviterer til grillfest. Synes nesten dette lukter som svinaktig bra reklame (beklager mine simple ordspill).